Taket sviktar och jag har den här lilla nivåskillnaden kvar att sätta pärlspont på. Hur gör jag för att få en mall av sviktningen för att kunna såga pärlsponten rätt? Det rör sig nog om att taket går ned 5-6cm i mitten på detta 4m långa rum.

Tack på förhand!

• Tak med pärlspont och synlig sviktning ovanför fönster i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Känns som lite väl mycket nedböjning, speciellt sommartid då taket är obelastat? Men det kanske bara är ett gammalt hus?
Normalt accepterat man ~L/300 vid dimensionering av balkar.
Du hamnar väl <L/100 med dessa värden.

För att få ut profilen så kan du väl sätta en bräda parallellt med något av taken, men med en lämplig offset. Sedan kör du med en klots som distans för att ”scribea” bågformen. Klotsens tjocklek anpassar du i förhållande till offseten så att profilen ryms.

• Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Känns som lite väl mycket nedböjning, speciellt sommartid då taket är obelastat? Men det kanske bara är ett gammalt hus?
Normalt accepterat man ~L/300 vid dimensionering av balkar.
Du hamnar väl <L/100 med dessa värden.

För att få ut profilen så kan du väl sätta en bräda parallellt med något av taken, men med en lämplig offset. Sedan kör du med en klots som distans för att ”scribea” bågformen. Klotsens tjocklek anpassar du i förhållande till offseten så att profilen ryms.
Jag förstod lite halvt hur du menar;

Ska jag sätta en bräda rakt med ett vattenpass, på den ospontade nivåskillnaden som går ned ett antal cm för att kunna rymma hela lutningen. Sedan tar jag en liten kloss som distans, sätter en penna mot den och drar ett sträck längs hela brädan? Tänker jag rätt då?

Då har jag isåfall lutningen som det nedre taket har. Borde det rimligtvis vara tillräckligt samma lutning som det övre taket har, där jag ska sätta den första sporten?

richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kolla den här länken;
[länk]

Samtidigt kanske du kan tvinga dit pärlsponten så den får samma krökning? Annars finns det ju risk att det blir extra tydligt med nedböjningen.
Tack för länken!

Jag förstår hur du menar, att man kanske förstärker effekten av hur taket sviktar, men tyvärr går det inte att böja pärlsponten så mycket..Återstår att se hur det ser ut när allt är på plats! Det blir åtminstone en rolig övning i hur man scribe'ar! Vad heter det på svenska, att man scribe'ar? Så jag kan söka lite mer på det sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.