Byggahus.se

Taket läcker!

1. S
    Medlem Nivå 4
  2. S
    Medlem · Nivå 12
    Det är bättre du skottar taket istället. Snö som packas och börja tina i botten trycker effektivt in vatten i alla slags skarvar av själva snötrycket

3. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Kan du skotta mer och fota lite mer utzoomat? Är det en ränna som lutar 3° eller byter taket lutning? Somsagt kortsiktigt kan du hålla borta så mycket snö du kan för att minimera risken. Långsiktigt bör du bygga om eller byta material.

4. S
    Medlem Nivå 4
    Taket byter lutning. Nu är jag trött efter att skottat gården och halva taket :) Får bli senare.

5. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Okej skotta inte ihjäl dig. Lite ovanlig plåtprofil som är tät upptill men det är ändå alldeles för lite lutning för ett sådant tak. Väldigt svårt att göra något åt förutom att hålla öppen väg för det som tinar.

6. M
    Medlem · Nivå 12
    Är det inte så att föreningen ansvarar för taket då?

Annars känns ju just den där plåtlösningen lite tokig kanske. Det syns ju stt snö har blåst elller tryckts upp under plåttaket, plåten mot fasaden ser inte ut att ligga speciellt tight och rännan ser ytterst lurig ut.

Hade ju hellre sett ett papptak med helt tät papp i brytningen.

Men jag är heller inte expert på området, så visst kan jag ha helt fel :)

7. M
    Medlem · Nivå 12
    Ser likadant ut med dropplisten som mötet fasaden, den ser inte ut att vara instucken under fasadbrädorna eller i ett spår i dessa, vilket gör att det inte blir tätt där heller.

Ser helt enkelt ut som att det är en hel del glipor och det gillar ju snö :)

8. Noramasen
    Byggnadsvårdare · Nivå 5
    Jag har studerat bilderna lite högupplöst nu och kan nog säga att det troliga felet bakom läckaget ligger i skarven som syns på mittersta bilden. Det är skruvat väldigt nära skarven i sig, med resultat av att det är hål nedanför eventuell tätning som absolut måste finnas i tvärgående skarvar. (Nu är taket på tok för flackt för att ha skarvar som är tvärgående överhuvudtaget. Och med resultat som du nu råkat ut för.)
    Alternativt en andra orsak är att det är dålig packning i mötet mella takytorna, och då främst där slätplåten går ut över låglutande taket.
    Ett tredje alternativ , men som jag tror att inte sitter i att plåten ansluter dåligt mot vägg, utan att lockpanelen glipar mot underlaget. Här finns nog kanske den enklaste åtgärden däremot, att dra till med hammarn över spikarna närmast plåten så det tätar till sig.

9. S
    Medlem Nivå 4
  10. J
    Medlem · Nivå 10
    Bara att ta och bytta hela taket helt fel gjort å kommer aldrig bli tätt.

11. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Väldigt optimistiskt/dumt byggt. Är det ytterligare ett tak nedanför?

Eftersom det är så smalt så är det nog relativt enkelt att täcka med en bra presenning under vintern för att skjuta på det. Men är nog ingen dum idé att börja höra runt efter takläggare.

12. M
    Medlem · Nivå 12
    Kan ni inte ge TS en lämplig lösning på problemet istället för att bara tvärsåga nuvarande lösning? Jag tror TS har förstått att nuvarande inte funkar så bra eftersom det blir blött i tvättstugan.

Jag har föreslagit papptak istället, både för att få en helt säker och tät skarv, men även för att det är lite mer formbart för den här typen av lösning.
    Pannor hade nog fungerar lika bra, men lutningen är nog egentligen för dålig.

Säger inte att mitt förslag är bäst, men det är i alla fall det enda förslaget hittills :)

13. V
    Medlem · Nivå 6
    Utifrån TS senaste bild serie känns det som att någon, kanske du TS. Gjort bedömningen att det har läckt i övergången mellan tak/fasad där någon sågat bort vägg och satt någon ”duk”. Frågan är om det var en felbedömning eller dåligt utfört?

Jag skulle kladdar på ännu mer klet i skarven vid vinkelbytet. Som en snabb potentiell nödlösning.

Som en mer långsiktig lösning skulle jag lagt papp eller nytt plåttak. Men om plåt skulle jag vilja ha spont och papp under.

Men jag tycker att frågan om det är ditt ansvar, iaf den långsiktiga lösningen är intressant. Några tuber latex hade jag kletat ut imorgon.

14. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 10
    Tror du får läsa mitt sista stycke igen och försöka förstå det ;) Jag hoppas ts fattade. Svetsad papp är givetvis den mest rimliga lösningen om än inte helt utan besvär //takläggare...

15. S
    Medlem Nivå 4
    Ja det finns en takränna ca 2,5m från den läckande plåtskarven, sen under rännan är det ett garagetak med lutning åt sidan.