Hej allihopa

Hur rekommenderas det att göra med den befintliga takdosan när man ska sänka taket för att få dit spotlights? Blir ju ca 5 cm mellanrum mellan dosan och nivån på nya taket.

Lämnar man det som ett mellanrum eller ska man ha någon distans mellan där? Hittar nämligen inga som är så stora?

Tack på förhand

E elmont skrev:
Sätt en liten Hilalucka eller en takdosa utan botten över den ga dosan, det finns djupa takdosor se här
[länk]
Perfekt! Stort tack!

E
Takdosa med utskuren botten sätter jag alltid vid nedregling om befintlig dosa är i betongtak.

Vid 28mm - TED T13 (grön)
Vid 45mm - ABB AU70

E Emil_K skrev:
Takdosa med utskuren botten sätter jag alltid vid nedregling om befintlig dosa är i betongtak.

Vid 28mm - TED T13 (grön)
Vid 45mm - ABB AU70
Och om det är trä tak?

E
Då är det snart gjort att såga upp för att flytta ner befintlig dosa.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag hakar på den här tråden då det passar rätt bra.

Råkade få ner en gran över taket när det stormade och en av grenarna från granen hälsade på ända genom innertaket. Så mitt vackra vävspända tak ska bort och ersättas med gips på glespanel. Ett utmärkt tillfälle att flytta en av takdosorna dit den passar bättre.

I och med glespanelen går det ju bra att dra rör/slang i mellanrummet (3 st) men de ska i så fall upp genom det gamla hålet och skarvas in på ovansidan undertaket. Inget problem så långt, men hur får man sedan ångspärren tät med tre rör genom ett gammalt doshål?

Alternativt kan man göra som föreslås för betongtak och sätta en ny dosa med utskuren botten och sedan gå ifrån denna i glespanelen till den nya platsen. Men då får man ett förfulande doslock över denna dosa som inte har någon annan funktion än kopplingsdosa. Fördelen är att man inte inkräktar på befintlig ångspärr alls.

Det är alltså ångspärren jag bekymrar mig för i första hand. Alla förslag välkomnas.

Ta bara en rulle åldersbeständig tejp avsedd för att tejpa plast med. Otroligt effektiv tejp som fäster på allt. Tejpa tills det är tätt.

Byggfolietejp är ett vanligt handelsnamn på denna produkt.

Japp, grön tejp ska det vara. Snåla inte, de billigare tejparna är kassa.

Tack för snabba svar. Då kör jag med sådan tejp då. En följdfråga:

Jag tittade på husritningen från 1965 och där står det "trossbottenpapp" mot innertaket i vindsbjälklaget. Hittar ganska lite om detta på Google men får för mig att det egentligen motsvarar vindskyddspapp. I så fall är det ju inte fråga om en ångspärr egentligen. Men tejpa ska jag ju göra i vilket fall som helst.

Pen

Trossbottenbapp brukar ligga på ovansidan av undertaket för att förhindra att sågspån eller annan isolering faller nedåt. Har du inte plast i taket (vilket du nog borde ha om huset är från 65) finns inget att tejpa. Öht så gissar jag att du inte behöver vara så besvärad av något hål här och där, du har redan tusen hål i ev plast som finns där. Det är förstås bra att täta det man kan om man har åldersbeständig plast i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.