Bor i en villa (byggd -79) som har takdosor med centrumskruv. I flera av takdosorna snurrar den gängade hylsan fritt när man försöker dra i den gängade kroken.
Finns det något bra knep för att lösa det här?

beror väl lite på hur dosan ser ut och var hylsan sitter?

Ett vanligt fel på många armaturdosor ur den lägre prisnivån. Är dosan öppen kan man försöka gänga om den så att centrumskruven går lättare, samt borra ett snett litet hål i centrumskruven längst ner och in i den bottenplatta som centrumskruven ska vara fastsatt i. och i det hålet sätta en "stoppskruv". Lite meckigt men det går.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
beror väl lite på hur dosan ser ut och var hylsan sitter?
Det ser ut som fotot visar.
När man har skruvat kroken i botten så snurrar hylsan med, så den sitter alltså inte fast ordentligt i dosan längre.

• Elektrisk dosa med löst sittande hylsa och synliga färgrankade elledningar samt en skruvad krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Ett vanligt fel på många armaturdosor ur den lägre prisnivån. Är dosan öppen kan man försöka gänga om den så att centrumskruven går lättare, samt borra ett snett litet hål i centrumskruven längst ner och in i den bottenplatta som centrumskruven ska vara fastsatt i. och i det hålet sätta en "stoppskruv". Lite meckigt men det går.
Tack för tipset om att borra ett litet hål i botten av dosan och dra i en stoppskruv.
Varför skulle man gänga om hålet? Skruven går ju inte trögt i gängan.

Skruvar man kroken i botten är det inte tänkt att man ska skruva mer.

• Haha
Buildgates
  • Laddar…
Det vet jag, men det visar att hylsan har lossnat från dosan, och det gör att man inte kan dra fast doslocket.

Jonazz, orsaken till att centrumskruven "lossnar" brukar vara att kroken har blivit skadad eller tagit vildgäng, den då förstörda gängen fixas med omgängning. Men löper kroken lätt så behövs det naturligtvis inte gängas. Och se till att skruven inte bottnar.

Jag misstänker att husägaren före mig har dragit kroken i botten, och sedan fortsatt att vrida...

Ta en skruv med grov gänga typ trä skruv.
Brukar fungera

Går det att modifiera sådana här dosor till den modernare konstruktionen med två M4-skruvar?

M Mansson84 skrev:
Ta en skruv med grov gänga typ trä skruv.
Brukar fungera
Kan du förklara mer, förstår inte hur det skulle bli bättre än originalkroken?

Nej det går inte att modifiera dosan MEN det är inte så stort jobb att byta dosan om det inte är betongtak. Såga ur en fyrkant på ca 40 cm så kan du lätt byta dosan, när det är gjort sätter du tillbaka den bit du sågade ut. Den biten fäster du genom att lägga "brädbitar"på gipsets ovansida och skruva fast genom gipset. Sedan lite spackel och färg.

Tack, elmont, visst är det relativt enkelt. Dock får jag väl inte göra det (installation). Och när det är var och varannan dosa, så blir det en del jobb ändå.

Ta en krok med skruvspets i lagom storlek, bör fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.