Takbyte: Tegel>Betong. (tips, hjälpmedel etc.)

5k läst  6 svar

1. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Nu börjar det bli dags att byta de gamla utslitna tegelpannorna på vår sommarstuga mot bättre beg. betongpannor som vi fått plocka av ett annat hus.
    Alla "nya" pannor står på plats nedanför huset och nu önskas lite praktiska tips inför bytet.
    Den viktigaste frågan är:
    Hur får vi enklast upp pannorna (skylift, ställning kanske) ?

Andra praktiska tips är välkomna och även tips på smarta materialval, nödvändiga verktyg och hjälpmedel.

Tack på förhand och ös in med tips och råd nu!

2. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6

Re: Takbyte: Tegel>Betong. (tips, hjälpmedel etc.)

Är det ingen som har tips?? :-?

Kastar in en till fråga:
    Vilken typ av papp rekomenderas för att lägga under betongpannorna (det verkar finnas en hel djungel av olika pappsorter)?

3. S
    Medlem Nivå 5
  4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Använd yap 2200, om inte annat för att du inte behöver vara så försiktig när du går på pappen och jobbar med taket.

Undersök noga vad du ska ha för läktavstånd för dessa nya pannor. Använd stadig läkt både till bär och ströläkt, typ 25x50. 4" i takstolar, 3" där du inte har takstol (spika ej igenom undertaket!)

Använd någon rätskiva (nästan lika lång som takfallet) för att få pannorna i räta led...

Om det inte är några gigantiska mängder pannor så klarar man sig faktiskt utan en transportör, men det är förstås lättare med en sådan....

5. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6

Tackar för svar!
    För oss lutar det nu åt YAM 2000 (om ingen kan övertyga mig om annat).

Tips om olika sätt att få upp pannorna mottages fortfarande tacksamt (någon med en bild på en sådan tegelhiss kanske?)

Annat att tänka på (sådant som man lätt glömmer) är som sagt alltid välkommet!

6. H
    Medlem Nivå 4

Jag har spänt fast en mjölkback i min ryggsäcksram, lastar i 16 pannor och kliver upp för stegen (som står stadigt fastspänd i läkten). Bärandet går väldigt smidigt men det är klart det blir jobbigt om man bär länge. Jag har växlat med läktspikning och då har det inte känts särkilt ansträngande.
    /Hans

7. V
    Medlem · Nivå 6

Är man två, kan man kasta upp tegelpannorna. En står nere och kastar och en sitter vid takfoten och tar imot. Inte så svårt som det låter, man får in snitsen efter ett par stycken.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: