Hej! Hade en kille hemma i vintras från ett företag som skulle få byta taket. Han kollade och skickade en offert men när jag hade tänkt klart så hade offerten gått ut. Hörde av mig till företaget och sa att jag godkänner offerten. Då hade samma kille som var hemma hos mig slutat men fick en annan kontaktperson istället. Efter 4 timmar så ringer kontaktpersonen mig och säger att han måste höja offerten då priserna gått upp. Han höjer nu materialet med 100%. Överväger samt kollar upp detta och då jag vet att materialet gått upp så godkänner jag offerten ändå.
Är sen ett jäkla vel med den här killen och får kontakta honom flertalet gånger för att höra när takbytet blir av. Till sist kommer material och sen kommer arbetsgruppen som ska byta taket. Dom sätter upp ställningarna 07 på morgonen och 08 ringer arbetsledaren mig då talet tydligen var i ett bättre skick än vad jag trott och att det bästa är att spara läkt och enbart byta pannor och vindskivor samt byta ut och fixa vid skorstenen där jag haft läckade något år tidigare. Jag säger att jag kan gå med på dettaen att jag då inte tänker betala samma pris som den första offerten jag fick vilket han säger att vi löser.
Fick nu offerten ikväll och han har sänkt den 8000 kronor i materialkostnader. Nu till min fråga. Kostnaden för arbetet ligger på samma summa sen innan. Totala beloppet innan vad 164k och nu är det istället 156k, varav arbetskostnaden är 87k. Hade dom behövt byta råspont och läkt också så hade ju arbetet tagit ytterligare en dag (Nu bytte dom vindskivor och pannor på en dag, tog ner ställningen och stack vid 15:30). Känns ju lite fifflat för att kunna kräma ur rot från skatteverket eller hur tänker ni? Är ju inte specificerat arbetstimmar på fakturan heller men det lär dom behöva deklarera när dom kräver rot antar jag? Nu förstår jag ju att dom säkert räknat med att göra allt arbete från början och räknat in det i offerten, men nu blev det ju inte så. Hur hade ni tänkt om ni hade suttit i samma sits? För övrigt så har den nya arbetsledaren beställt på tok för mycket material då han räknat på fel hus och varit velig och dålig över lag från första början. Han har även beställt svarta plåtdetaljer vilket jag kom överens med den första arbetsledaren som slutade att vi ville ha vita.
Mvh
Är sen ett jäkla vel med den här killen och får kontakta honom flertalet gånger för att höra när takbytet blir av. Till sist kommer material och sen kommer arbetsgruppen som ska byta taket. Dom sätter upp ställningarna 07 på morgonen och 08 ringer arbetsledaren mig då talet tydligen var i ett bättre skick än vad jag trott och att det bästa är att spara läkt och enbart byta pannor och vindskivor samt byta ut och fixa vid skorstenen där jag haft läckade något år tidigare. Jag säger att jag kan gå med på dettaen att jag då inte tänker betala samma pris som den första offerten jag fick vilket han säger att vi löser.
Fick nu offerten ikväll och han har sänkt den 8000 kronor i materialkostnader. Nu till min fråga. Kostnaden för arbetet ligger på samma summa sen innan. Totala beloppet innan vad 164k och nu är det istället 156k, varav arbetskostnaden är 87k. Hade dom behövt byta råspont och läkt också så hade ju arbetet tagit ytterligare en dag (Nu bytte dom vindskivor och pannor på en dag, tog ner ställningen och stack vid 15:30). Känns ju lite fifflat för att kunna kräma ur rot från skatteverket eller hur tänker ni? Är ju inte specificerat arbetstimmar på fakturan heller men det lär dom behöva deklarera när dom kräver rot antar jag? Nu förstår jag ju att dom säkert räknat med att göra allt arbete från början och räknat in det i offerten, men nu blev det ju inte så. Hur hade ni tänkt om ni hade suttit i samma sits? För övrigt så har den nya arbetsledaren beställt på tok för mycket material då han räknat på fel hus och varit velig och dålig över lag från första början. Han har även beställt svarta plåtdetaljer vilket jag kom överens med den första arbetsledaren som slutade att vi ville ha vita.
Mvh
Hur stort är taket, och hur ser det ut (takkupor/kapningar)?messijah skrev:Hej! Hade en kille hemma i vintras från ett företag som skulle få byta taket. Han kollade och skickade en offert men när jag hade tänkt klart så hade offerten gått ut. Hörde av mig till företaget och sa att jag godkänner offerten. Då hade samma kille som var hemma hos mig slutat men fick en annan kontaktperson istället. Efter 4 timmar så ringer kontaktpersonen mig och säger att han måste höja offerten då priserna gått upp. Han höjer nu materialet med 100%. Överväger samt kollar upp detta och då jag vet att materialet gått upp så godkänner jag offerten ändå.
Är sen ett jäkla vel med den här killen och får kontakta honom flertalet gånger för att höra när takbytet blir av. Till sist kommer material och sen kommer arbetsgruppen som ska byta taket. Dom sätter upp ställningarna 07 på morgonen och 08 ringer arbetsledaren mig då talet tydligen var i ett bättre skick än vad jag trott och att det bästa är att spara läkt och enbart byta pannor och vindskivor samt byta ut och fixa vid skorstenen där jag haft läckade något år tidigare. Jag säger att jag kan gå med på dettaen att jag då inte tänker betala samma pris som den första offerten jag fick vilket han säger att vi löser.
Fick nu offerten ikväll och han har sänkt den 8000 kronor i materialkostnader. Nu till min fråga. Kostnaden för arbetet ligger på samma summa sen innan. Totala beloppet innan vad 164k och nu är det istället 156k, varav arbetskostnaden är 87k. Hade dom behövt byta råspont och läkt också så hade ju arbetet tagit ytterligare en dag (Nu bytte dom vindskivor och pannor på en dag, tog ner ställningen och stack vid 15:30). Känns ju lite fifflat för att kunna kräma ur rot från skatteverket eller hur tänker ni? Är ju inte specificerat arbetstimmar på fakturan heller men det lär dom behöva deklarera när dom kräver rot antar jag? Nu förstår jag ju att dom säkert räknat med att göra allt arbete från början och räknat in det i offerten, men nu blev det ju inte så. Hur hade ni tänkt om ni hade suttit i samma sits? För övrigt så har den nya arbetsledaren beställt på tok för mycket material då han räknat på fel hus och varit velig och dålig över lag från första början. Han har även beställt svarta plåtdetaljer vilket jag kom överens med den första arbetsledaren som slutade att vi ville ha vita.
Mvh
Var råspont och läkt med i första offerten på 164':-?
8000:- bör väl knappt täcka arbetskostnaden att byta råspont, papp och läkt..
Kan du bifoga offerten, maskera firmanamn om du inte vill outa dom.
Arbetskostnaden måste ju minska om det är planerade arbeten som inte blev av pga takets skick.
Jag hade inte heller accepterat att få plåtdetaljer av annan färg än vad som kommits överens om ursprungligen.
Får ingen bra känsla grundat på det du beskriver, tyvärr.
Nej jag har inte fått någon bra känsla heller efter att den nya arbetsledaren tog över. Har känts som att han vill kräma ur de stålar som går från dag 1.FredrikR skrev:Hur stort är taket, och hur ser det ut (takkupor/kapningar)?
Var råspont och läkt med i första offerten på 164':-?
8000:- bör väl knappt täcka arbetskostnaden att byta råspont, papp och läkt..
Kan du bifoga offerten, maskera firmanamn om du inte vill outa dom.
Arbetskostnaden måste ju minska om det är planerade arbeten som inte blev av pga takets skick.
Jag hade inte heller accepterat att få plåtdetaljer av annan färg än vad som kommits överens om ursprungligen.
Får ingen bra känsla grundat på det du beskriver, tyvärr.
Huset är 47 kvm, taklutningen är 23 grader. Inga kupor alls. Allt som finns på taket är en skorsten och en luftventil så inget speciellt. I första offerten så var allt med då det var ett komplett takbyte, men istället för råspont så var det t-diff.
Krånglade med uppladdning av bild så skriver av den:
Arbetskostnad: 87.000:-
Material: 60.000:-
Övriga kostnader: 11.000:-
Jobbet är avslutat redan tolkar jag det som eftersom det finns en faktura, som dessutom verkar lite märklig.B BTR skrev:
Det är precis min tanke och då är det ju 87k plus roten som han drar. Då är vi uppe i 120k för en arbetsdag.Unikt namn skrev:
Det jag mest tänker på att jag godkänt en offert med den summan från början. För det är ju inte specificerat hur lång tid arbetet kommer ta men hur ser mina rättigheter ut där? Jag menar, dom hade ju kunnat göra allt på 1h egentligen och så länge arbetet blir gjort så kanske inte tiden spelar någon roll? Just i detta fallet så har ju omständigheterna förändrats och man bör ju få en ny offert efter dom. Men det är lätt sagt när gubbarna står redo att köra igång och det tutar upptaget hos arbetsledaren när man försöker ringa honom. Förstår ju att det är skitsamma och att det är hans ansvar men när jag väl fick tag på honom så sa han ju bara att "vi löser det" när jag ville justera fakturan. Men då anser ju jag att jag och han bägge ska känna oss nöjda innan jag godkänner fakturan som han kommer med.
Medlem
· Stockholm
· 3 924 inlägg
Den första offerten skulle jag vilja se.
Så detaljerad så det går att förstå vad som ursprungligen var avtalat.
Den offerten minus det material och den arbetstid som inte blev gjort.
Därefter lägger du på 100% på det material som faktiskt monterats.
Det resonemanget borde leda i en riktning till ett verkligt pris.
Det priset kan du betala, OCH kräva att de byter till plåt med rätt färg.
I det här läget är det bra att vara kall och kanske någon polare med pondus, en jurist kan sköta kontakterna, för det är jag övertygad om att du behöver hjälp med, sorry, men det är det jag läser mellan raderna.
Lycka till med detta
/W
Så detaljerad så det går att förstå vad som ursprungligen var avtalat.
Den offerten minus det material och den arbetstid som inte blev gjort.
Därefter lägger du på 100% på det material som faktiskt monterats.
Det resonemanget borde leda i en riktning till ett verkligt pris.
Det priset kan du betala, OCH kräva att de byter till plåt med rätt färg.
I det här läget är det bra att vara kall och kanske någon polare med pondus, en jurist kan sköta kontakterna, för det är jag övertygad om att du behöver hjälp med, sorry, men det är det jag läser mellan raderna.
Lycka till med detta
/W
Workingclasshero skrev:Den första offerten skulle jag vilja se.
Så detaljerad så det går att förstå vad som ursprungligen var avtalat.
Den offerten minus det material och den arbetstid som inte blev gjort.
Därefter lägger du på 100% på det material som faktiskt monterats.
Det resonemanget borde leda i en riktning till ett verkligt pris.
Det priset kan du betala, OCH kräva att de byter till plåt med rätt färg.
I det här läget är det bra att vara kall och kanske någon polare med pondus, en jurist kan sköta kontakterna, för det är jag övertygad om att du behöver hjälp med, sorry, men det är det jag läser mellan raderna.
Lycka till med detta
/W
ETABLERING OCH BYGGSTART.
Montage av godkända Byggnadsställningar av certifierade ställningsbyggare. Container och byggmaterial kommer på plats. Allt byggmaterial som läggs i container sorteras för att minimera miljöpåverkan. Rivning & inspektion. Efter rivning kontrolleras undertaket noga. Påträffas rötskada, ersätts de ytor med nytt material 0-10m2 och ingår helt utan extra kostnad.
MATERIAL/MONTAGE.
-Ny underlags papp T-Diff Evo
-Tegelläkt,
-Takpannor/Nockpannor,
-Vindskive brädor,
-Vindskive plåt,
-Nockbräda,
-Nockband,
-Nocktätning,
-Trekantsregel
-Hängrännor och stuprör med detaljer,
-Fotplåt,
-Taksteg med stegskydd för markstege,
-Infästningar och andra tätningar,
-Takhuvar och skorstensbeslag anpassas och målas,
-Mögelstopper för ökad ventilation ingår vid behov,
AVSLUT
Grovstädning, genomgång och överlämning av garantisedel, egenkontroller och skötselanvisningar.
PRODUKTBESKRIVNING:
-Takpannor & Nockpannor från Bender. 2-kupiga med dubbel ytbehandling av Candor. Takpapp/duk T-tak evo som är en av marknadens starkaste tätskikt och håller tätt för tak ända ner till 6°..Allt virke som levereras är C-klassat virke i toppkvalitet från Norrland. Vindskivor levereras grundmålade i långlängd helt skarvfria och kan även beställas färdigmålade. Alla övriga tillbehör levereras från de ledande svenska materialleverantörerna med högsta kvalitet och garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
------------------------------------------------------------------------------------------------
Räcker detta eller vill du kanske även se Förutsättningar & villkor? Blir mycket info i tråden då
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Det jag tänker på är att arbetskostnad anges i antal och inte timmar. Även om inte hela jobbet gjordes utan man hoppade över flera moment då förutsättningarna inte krävde mer.
Har varit jävligt rörigt från början efter att dom bytte arbetsledare. Den nya hade ju inte koll på vilket hus det gällde, färg på plåtdetaljer och liknande.
Känns som att den nya arbetsledaren som den första, borde ha kommit ut och kollat igenom allt och skaffat sig en överblick på läget och skicket på taket innan så att man slapp stå där och ändra offerten i sista stund. Men jag förstår ju naturligtvis att det är mitt tak och mitt ansvar att ha koll på skicket.
Har varit jävligt rörigt från början efter att dom bytte arbetsledare. Den nya hade ju inte koll på vilket hus det gällde, färg på plåtdetaljer och liknande.
Känns som att den nya arbetsledaren som den första, borde ha kommit ut och kollat igenom allt och skaffat sig en överblick på läget och skicket på taket innan så att man slapp stå där och ändra offerten i sista stund. Men jag förstår ju naturligtvis att det är mitt tak och mitt ansvar att ha koll på skicket.
Var det nerskrivet i offerten vilken kulör det skulle vara på plåten? Eller bara muntligt med den första som slutade? Vilken information fick den nya av dig och hur?
En offert är ett fast pris oavsett om det går snabbare annars får man köra löpande alternativt takpris exempelvis. Komma i efteråt och tycka tycka det gick för fort när man godkänt en offert funkar inte.
En offert är ett fast pris oavsett om det går snabbare annars får man köra löpande alternativt takpris exempelvis. Komma i efteråt och tycka tycka det gick för fort när man godkänt en offert funkar inte.