Så ni har valt att inte byta läkt pga att den var fin. Men ni har betalat för ev justering som behövs?

Därefter har dom mage att anmärka på att läkten inte ligger rakt??

Dåliga ursäkter. Det ligger helt och hållet på dem om något missats. Det är dem som skall säkerställa att det blir enligt förväntat om ni inte uttryckligen beställt något mot deras önskemål om åtgärd.

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
E Eboden skrev:
Chefen har iaf svarat nu och hänvisar till att pannorna ev inte är raka pga att läkten inte är rak
Låter som en dålig undanflykt. Pannorna ligger ju snett på fel ledd för att man ska kunna skylla på läkten. Det är helt enkelt slarv som är problemet.

• Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
Eftersom dom m.t.p. det oseriösa svaret uppenbarligen inte vill göra rätt för sig så är det kanske inte helt osannolikt att dom slarvat med annat som inte syns så jag hade i detta läget övervägt att ta in en besiktningsman om jag hade varit TS

Ja pannorna som vi hade innan låg ju inte snett utan där var allt rakt och såg korrekt ut, så är märkligt att det inte skulle gå att få till nu.

Känns som vi helt enkelt valde fel hantverkare. Vi har tänkt anlita en oberoende besiktningsman för att få svart på vitt vad som inte är korrekt utfört. Men om jag tolkar Konsumentverket rätt så ska hantverkaren få möjlighet att åtgärda felen först (?)

Någon som har tips på certifierade firmor som är bra för ändamålet? Hittade Sefast, men rädd att göra ännu ett snedsteg nu - ”Vi är certifierade genom RISE och medlemmar i Svenska Byggingenjörers Riksförbund – SBR. Vi är också medlemmar i Sweden Green Building Council som arbetar för ett mer hållbart Sverige.”

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
E Eboden skrev:
Ja pannorna som vi hade innan låg ju inte snett utan där var allt rakt och såg korrekt ut, så är märkligt att det inte skulle gå att få till nu.

Känns som vi helt enkelt valde fel hantverkare. Vi har tänkt anlita en oberoende besiktningsman för att få svart på vitt vad som inte är korrekt utfört. Men om jag tolkar Konsumentverket rätt så ska hantverkaren få möjlighet att åtgärda felen först (?)
Dom måste få chansen att rätta till det ja. Men det är ju först om jobbet reklameras. Det finns absolut inget som hindrar att du anlitar en besiktningsman redan nu. Däremot är det förstås en kostnad så det kan ju vara en poäng att tala om för firman att du kommer anlita en besiktningsman. Det kanske får lite fart på dom. Sen hade jag ändå valt att besiktiga eftersom det finns for för att misstänka andra "genvägar".
E Eboden skrev:
Någon som har tips på certifierade firmor som är bra för ändamålet? Hittade Sefast, men rädd att göra ännu ett snedsteg nu - ”Vi är certifierade genom RISE och medlemmar i Svenska Byggingenjörers Riksförbund – SBR. Vi är också medlemmar i Sweden Green Building Council som arbetar för ett mer hållbart Sverige.”
Har inga tips på besiktningsmän men jag har ett annat tips, ange vilken ort det rör sig om så blir det betydligt lättare för övriga forummedlemmar att svara/tipsa 😉

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Svaret är ju rent skitsnack, då problemet inte är hur läkten ligger, utan frågan om hur många mm de har skjutit ihop pannorna i sidled...

Om det är svaret ni fått från firman är det ju takläggarnas variant av Irländska asfaltsläggare ni har råkat ut för. Trist.

Det finns ingen orsak att hålla inne med namnet på firman, se till att ingen annan drabbas på samm a vis.

På gott och ont kan de väl inte ha ställt till allt för mycket om ni inte har bytt papp och läkt.

Hur mycket betalade ni utöver kostnaden för tegelpannorna?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det ser för tråkigt ut men jag vet inte hur många gånger man ska behöva upprepa detta: Betala inte förrän allt arbete (inklusive rättningar) är klart!

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
E Eboden skrev:
...

Chefen har iaf svarat nu och hänvisar till att pannorna ev inte är raka pga att läkten inte är rak och att vi bör byta ut de flesta reglarna (vi har endast valt att byta ut takpannorna och inte papp etc under då det ej behövdes då det såg fint ut). Däremot har vi betalat, under arbetets gång, för justering av reglar som ej varit raka (och material etc till det). Så förstår inte varför det är mer problem med det nu i efterhand, då det inte informerades om detta under arbetets gång (inte att man behöver byta ut reglarna på hela taket). Ska vi stå för ev kostnader för att detta? Verkar som att han är öppen för att vi ska få detta fixat iaf.
Jättekonstigt svar.
Pannorna vilar ju på bärläkten och den går ju längsmed taket !

Diagram som visar takläggning med bärläkt och ströläkt på tak med mätningar för avstånd och höjd. Takpannor placerade på läkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom, om läkten är så krokig att det skulle påverkat slutresultatet har hantverkaren en skyldighet att informera om detta. Nu är det ju inte det som är problemet ändå, men du kan lätt skjuta ner ett sådant argument.

Ta som sagt bilder och dokumentera, misstänker du fler fel och brister och du själv inte anser dig kunna avgöra dessa gör du klokt i att anlita en oberoende besiktningsman. Annars går du vidare och ser till att du har kommunikationen skriftligt. Ibland är det bättre att prata först och då kan man avsluta samtalet med att man bara skickar ett mail med det man diskuterat och kommit överens om. Då har båda parter det skriftlig och det är en fördel att vara den som författar dokumentationen.

Annars är det bara att uppmana firman att åtgärda, vägrar de eller misslyckas kan du ta in en annan firma på deras bekostnad. Det kan du informera om, om det skulle gå så långt.

Sen tycker jag det är lite konstigt att firman inte avrådde från att bara byta pannorna. Det är underlagspappen som är det viktigaste och det som håller taket tätt, och frågan är inte hur det ser ut idag utan hur det kommer se ut om 40-50 år.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.