Hejsan!
Jag undrar hur vanligt det är nu förtiden när en handverkare vill ha 50% av fakturan i förväg. Det gäller materialet till takbyte som kommer väl att ligger rund 130 000 (alltså hälten av ca 260 00).
Vi är i desperat behov att takbyte för det finns fuktskador och mögel uppe i våra sovrum. Upptäcktes när vi ville byta pga det hade börjat lukta dålig. Råspånd måste bytas överallt, blir vanlig plåttak, ca 110 kvm. Jag undrar även lite om priset...
Och tror ni dessutom att det är lönsamt att pråta med försäkringen angående fuktskadorna?
Väldigt tacksam för alla tips och råd!
Henny
Jag undrar hur vanligt det är nu förtiden när en handverkare vill ha 50% av fakturan i förväg. Det gäller materialet till takbyte som kommer väl att ligger rund 130 000 (alltså hälten av ca 260 00).
Vi är i desperat behov att takbyte för det finns fuktskador och mögel uppe i våra sovrum. Upptäcktes när vi ville byta pga det hade börjat lukta dålig. Råspånd måste bytas överallt, blir vanlig plåttak, ca 110 kvm. Jag undrar även lite om priset...
Och tror ni dessutom att det är lönsamt att pråta med försäkringen angående fuktskadorna?
Henny
Ett upplägg att materialet betalas när det är på plats och arbetet när det är färdigt är normalt vad jag vet. Att betala i förskott skulle jag vara försiktig med. Att byggföretag går i konkurs är inte helt ovanligt, att de vill ha förskottsbetalning är dessutom ett tecken på att de helt saknar kreditvärdighet hos leverantören.
Finns ingen anledning att betala i förskott utan företag har 30 dagar på sig att betala sin material faktura efter levererat material..hennyblek skrev:
Hejsan!
Henny
Det du kan föreslå är öppen fakturering när det gäller materialet att företaget redovisar sina fakturor+sitt påslag som du betalar på 10 dagar efter levererat material..
Det är sällan allt material till ett takbyte kommer första dagen utan brukar levereras i olika omgångar och på detta sätt riskerar du inte att betala mer än för levererat material..
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Som sagt, du skall absolut inte betala något i förväg. I princip finns ingen anledning att strula med betalning vid leverans heller. En firma som vill ha förskott får varningsklockorna att ringa. Undvik en sådan firma.
Vi betalade material och ställning när de började jobba med vårt tak.
Vad mer ingår i er offert? Vanligt plåttak, vad menar du med det?
Vad mer ingår i er offert? Vanligt plåttak, vad menar du med det?
Ett villatak går ofta så snabbt att när jag gör sådana jobb brukar jag ha upplägget att jag fakturerar inget förrän jag är helt klar men då vill jag ha betalt inom 10 dagar. Det brukar sällan vara några problem för kunder och det bibehåller mitt inflöde även om jag tagit in f-skattare för att genomföra jobbet.
Vissa kräver sina 30 dagar och då får jag acceptera det.
Man betalar inget i förskott! Punkt slut!hennyblek skrev:
Hejsan!
Henny
Du har ju ingen laglig rätt att få handla på kredit utan näringsidkaren bestämmer ju själv om han vill ligga ute med pengar för din räkning.
Du behöver inte acceptera hans krav på förskottsbetalning men då tackar du samtidigt nej till hans erbjudande om hjälp.
Allt är förhandlingsbart och det är detta som ligger till grund för erat avtal.
Problemet för näringsidkaren är:
1. Han riskerar att inte få betalt om kunden inte kan betala och detta kan leda till konkurs i värsta fall.
2. Grossisten har en limit för hur mycket kredit dom beviljar näringsidkaren vilket innebär att andra jobb kan påverkas om inte grossisten får betalt fort nog.
Med andra ord, din hantverkare kanske ligger ute med så mycket pengar redan att han inte kan köpa material till nästa jobb ifall du inte accepterar hans krav på förskott. Det blir ett problem för honom och hans kunder.
Så för att besvara din fråga, nej du behöver inte acceptera hans villkor och han behöver inte acceptera dina.
Det är valfritt att avtala hur man vill göra i detta fallet.
Du behöver inte acceptera hans krav på förskottsbetalning men då tackar du samtidigt nej till hans erbjudande om hjälp.
Allt är förhandlingsbart och det är detta som ligger till grund för erat avtal.
Problemet för näringsidkaren är:
1. Han riskerar att inte få betalt om kunden inte kan betala och detta kan leda till konkurs i värsta fall.
2. Grossisten har en limit för hur mycket kredit dom beviljar näringsidkaren vilket innebär att andra jobb kan påverkas om inte grossisten får betalt fort nog.
Med andra ord, din hantverkare kanske ligger ute med så mycket pengar redan att han inte kan köpa material till nästa jobb ifall du inte accepterar hans krav på förskott. Det blir ett problem för honom och hans kunder.
Så för att besvara din fråga, nej du behöver inte acceptera hans villkor och han behöver inte acceptera dina.
Det är valfritt att avtala hur man vill göra i detta fallet.
Hej. Nej man ska inte betala något i förskott. Det är en stor varningsklocka att entreprenören inte har tillräcklig ekonomi för att göra jobbet. Inte heller betala slutfakturan innan allt är klart.
På ett större jobb brukar man ha en betalningsplan och jag anser att det är ok att betala materialet när det levererats till din arbetsplats.
Ang försäkring så är jag dåligt påläst men tvivlat på att dom ersätter inrinnande vatten. Huset ska vara tätt och det åligger dig att sköta det.
Lycka till.
På ett större jobb brukar man ha en betalningsplan och jag anser att det är ok att betala materialet när det levererats till din arbetsplats.
Ang försäkring så är jag dåligt påläst men tvivlat på att dom ersätter inrinnande vatten. Huset ska vara tätt och det åligger dig att sköta det.
Lycka till.
En skada är något som sker under att snabbt förlopp.hennyblek skrev:
Hejsan!
Henny
Taket har läckt en längre tid.
Det är inget som försäkringen täcker.
Tak börjar inte läcka utan en anledning.
Jag antar att taket inte är nytt utan har förbrukat sin livslängd.
Vadå "vissa kräver sina 30dagar"?S Stubai skrev:Ett villatak går ofta så snabbt att när jag gör sådana jobb brukar jag ha upplägget att jag fakturerar inget förrän jag är helt klar men då vill jag ha betalt inom 10 dagar. Det brukar sällan vara några problem för kunder och det bibehåller mitt inflöde även om jag tagit in f-skattare för att genomföra jobbet.
Det finns ingen lag som ger någon rätt att kräva "30 dagar".
Om du tror detta så har du missuppfattat reglerna.
Att lämna kredit är frivilligt, det är inget måste.
Mindre företag behöver ofta lite förskott till material av förklarliga skäl.hennyblek skrev:
Hejsan!
Henny
Om man ändå anlitar dem så ska man inte förskottsbetala.
Vid längre jobb kan man ha en lyftplan, där man betalar för material och jobb vartefter det utförs. I ditt fall skulle en bra löning vara att när material är på plats vara att betala det. När jobbet är klart att betala arbetet, men innehålla en pott tills gemensam granskning/granskning tillsammans med kunnig eller besiktningsman är genomförd.
Gjorde själv om taket för några år sen, höll på att sluta i katastrof då hantverkarna var klåpare. Men eftersom jag själv har koll så fick dom göra om många moment. Så ett tips är är om du känner någon som har koll be om hjälp, eller fota massor och ta in en besiktningsman. Och håll inne slutbetalningen tills allt är godkänt.
Gjorde själv om taket för några år sen, höll på att sluta i katastrof då hantverkarna var klåpare. Men eftersom jag själv har koll så fick dom göra om många moment. Så ett tips är är om du känner någon som har koll be om hjälp, eller fota massor och ta in en besiktningsman. Och håll inne slutbetalningen tills allt är godkänt.