989 läst · 9 svar
989 läst
9 svar
Takbalkar olika svar i beräknings program!
Hej
Vi ska bygga ett ute rum på ca 3.3x4.3m. 2st upplag . Lastfall 0.6kN/m2
När jag beräknar tak balkarna med Moeleven beräknings program så får jag ett helt annat svar i Bejers dimensionerings program.
Moelven ger vid 10mm nedböjning Limträ 90x270medan Beijer visar LT 90x405.
De är ju makalöst stor skillnad! Vad kan det bero på???? :eek:
Vilket program visar rätt??
Vi ska bygga ett ute rum på ca 3.3x4.3m. 2st upplag . Lastfall 0.6kN/m2
När jag beräknar tak balkarna med Moeleven beräknings program så får jag ett helt annat svar i Bejers dimensionerings program.
Moelven ger vid 10mm nedböjning Limträ 90x270medan Beijer visar LT 90x405.
De är ju makalöst stor skillnad! Vad kan det bero på???? :eek:
Vilket program visar rätt??
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 51 953 inlägg
flyttat från el
/moderator
/moderator
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Kör med vanliga 45x195 reglar istället för limträ så blir det mer än hälften så billigt.
En tillräcklig dimension till 4,2m spännvidd påstår jag utan att använda några knepiga tabeller och teoretiska uträkningar.
En tillräcklig dimension till 4,2m spännvidd påstår jag utan att använda några knepiga tabeller och teoretiska uträkningar.
Uterums taket kommer vara plåt,papp,spontat trä, isolerat, gips och infällda fönster. 45x170 reglar. cc60
Vi bor på kusten ca 200m från havet så det blåser rejält här. 45x190 känns lite riskabelt eftersom hela långsidan består av glas partier. Vågar inte chansa ..
Vi bor på kusten ca 200m från havet så det blåser rejält här. 45x190 känns lite riskabelt eftersom hela långsidan består av glas partier. Vågar inte chansa ..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kravet på maximal nedböjning tillämpar man bara på bjälklag, inte takkonstruktioner. Är man inte kunnig i hållfasthetslära skall man nog ta det försiktigt med beräkningsprogram, det är bättre att rådfråga någon sakkunnig. Att överhuvudtaget använda limträ i detta fall känns överdrivet. Jag tror att till och med 45x195 är överdimensionerat, lite beroende på taklutningen. Snölast i Bohuslän är bara 150 kg per kvm. Däremot är det viktigt att konstruktionen blir stabil vilket inte är samma sak. Stolpkonstruktioner utan skivor kräver alltid någon form av diagonaler. Ordentliga infästningar är också viktigt.
Liknande trådar
-
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver snabbt svar. Skydd under takbalkar
Inbyggnad av regel med svåra och olika mått
Vilket ansvar har elektrikern vid olika typer av installationer?
El -
Svart slamfärg, olika alternativ
Färg, Måla & Tapetsera