Hej
Vi ska bygga ett ute rum på ca 3.3x4.3m. 2st upplag . Lastfall 0.6kN/m2

När jag beräknar tak balkarna med Moeleven beräknings program så får jag ett helt annat svar i Bejers dimensionerings program.

Moelven ger vid 10mm nedböjning Limträ 90x270medan Beijer visar LT 90x405.

De är ju makalöst stor skillnad! Vad kan det bero på???? :eek:
Vilket program visar rätt??

Redigerat:
K
Är det fyra meter mellan stöden eller är rummet på andra hållet? Bejiers verkar helt off tycker jag oavsett..

Tycker att 42x180 låter lite klent, men det är ett rätt litet uterum...

Det är 4.2m mellan centrum stolparna . Jag håller med 4.2x80 låter lite men 90x405 är ju horibelt stort. Hur kan det skilja så mycket är frågan... och det verkar ju som båda har fel..

flyttat från el

/moderator

Kör med vanliga 45x195 reglar istället för limträ så blir det mer än hälften så billigt.
En tillräcklig dimension till 4,2m spännvidd påstår jag utan att använda några knepiga tabeller och teoretiska uträkningar.

tack moderatorn:)

Uterums taket kommer vara plåt,papp,spontat trä, isolerat, gips och infällda fönster. 45x170 reglar. cc60
Vi bor på kusten ca 200m från havet så det blåser rejält här. 45x190 känns lite riskabelt eftersom hela långsidan består av glas partier. Vågar inte chansa ..

rättelse Moleven ger LT 90 x270mm, jag kör på den

Kravet på maximal nedböjning tillämpar man bara på bjälklag, inte takkonstruktioner. Är man inte kunnig i hållfasthetslära skall man nog ta det försiktigt med beräkningsprogram, det är bättre att rådfråga någon sakkunnig. Att överhuvudtaget använda limträ i detta fall känns överdrivet. Jag tror att till och med 45x195 är överdimensionerat, lite beroende på taklutningen. Snölast i Bohuslän är bara 150 kg per kvm. Däremot är det viktigt att konstruktionen blir stabil vilket inte är samma sak. Stolpkonstruktioner utan skivor kräver alltid någon form av diagonaler. Ordentliga infästningar är också viktigt.

Tack- för inputen. Beräkningsprogrammen är ju enkla att fylla i, går knappast att göra fel. Men som du skriver bsta är att fråga snickare/ Ulf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.