Hur ska man göra då? Förr hade man väl bara galvade rör/rännor som man svetsade i skarpa hörn, medans nu är det väl lackad plåt som är förbockade :S
Vi ska bygga ett stort timmerhus i 1850-stil, med sadeltak 15x8m (tror jag?), det ska målas me ljus falurödfärg och vita knutar.
Jag skulle vilja ha gamla galvade rör/rännor med skarpa hörn, :wow: men frågan är var man får tag på det?? till vilket pris?
Alternativet är väl att ha aluzink eller vita från Lindab.. Men då blir det ju bockade hörn.. Eller finns det något annat bättre ställe att köpa från?
Har tänkt att leda ner vattnet från stuprören på en grusbädd (med nån typ av duk mot husväggen) ner i ett stort markrör (typ vägtrumma) fylld med sten, med ett utlopp kopplat till dräneringen, som ska vara beräknad för det ändamålet.. Så det blir i princip en stenkista..d^_^b
Vi ska bygga ett stort timmerhus i 1850-stil, med sadeltak 15x8m (tror jag?), det ska målas me ljus falurödfärg och vita knutar.
Jag skulle vilja ha gamla galvade rör/rännor med skarpa hörn, :wow: men frågan är var man får tag på det?? till vilket pris?
Alternativet är väl att ha aluzink eller vita från Lindab.. Men då blir det ju bockade hörn.. Eller finns det något annat bättre ställe att köpa från?
Har tänkt att leda ner vattnet från stuprören på en grusbädd (med nån typ av duk mot husväggen) ner i ett stort markrör (typ vägtrumma) fylld med sten, med ett utlopp kopplat till dräneringen, som ska vara beräknad för det ändamålet.. Så det blir i princip en stenkista..d^_^b
Besserwisser
· östergötland
· 2 341 inlägg
Använd galvat då,finns att beställa på lindab eller bevego.
Finns även skarpa rörböjar.
Finns även skarpa rörböjar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 039 inlägg
Plannja har också skarprörsvinklar i sortimentet "Tradition". Jag har använt dessa på vårat hus. Du får dock vända dig till en plåtslagare för att få tag på detta sortiment. Passa då även på att beställa rännor och rör i rätt längder. Finns i upp till 6 m både från Lindab och Plannja. Byggmarknaderna har bara 2,5m-rör och 4m-rännor.
Tänk på att skarprörsvinklar har extra material som lämpligen klipps/kapas bort för att det skall bli snyggt. Under en omvikningskupa eller vattenkupa bör man kapa vinkeln så kort som möjligt.
Tänk på att skarprörsvinklar har extra material som lämpligen klipps/kapas bort för att det skall bli snyggt. Under en omvikningskupa eller vattenkupa bör man kapa vinkeln så kort som möjligt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 039 inlägg
En bit av delen mellan hängränneanslutningen och första kröken.PeterJeffrey skrev:
Skall försöka ta lite bilder på mina.
jaha du menar så! då förstår jag 
Vi beställde galvade rännor och rör med skarpa vinklar från Plannja (via Bygga) för ungefär ett år sedan. Då var det svårt att få dem att ta hem för de påstod att det inte fanns men till slut lyckades vi. Nu har Plannja tydligen slutat sälja galvade eftersom de inte kan ge samma garantier på dem som de kan på de andra i standardsortimentet. De gör detta för kundernas skull säger de.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 039 inlägg
Ringer du som plåtslagare får du ett annat svar. Högsbo Järn- och Metall i Mölndal har tillgång till Plannjas "utgångna" sortiment. T.ex. stuprörssvep med killåsning istället för excenter som de nya har. Jag tror nog att de flesta plåtslagare kan fixa fram detta också.
"- De ser för jävliga ut, så vi sa till Plannja att leverera de gamla även i fortsättningen!". Ganska skön kommentar.
"- De ser för jävliga ut, så vi sa till Plannja att leverera de gamla även i fortsättningen!". Ganska skön kommentar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med besiktning äldre hus
Köpa & Sälja hus -
Erfarenheter av sanering av markradon i äldre hus med källare?
Miljö & Hälsa -
Tilläggsisolering av äldre hus med tegelfasad?
Isolering -
Erfarenheter av äldre Älvsbyhus, rörgenomföringar en riskkonstruktion?
Hustillverkare -
Takavvattning på äldre hus? Hur?
Vatten & Avlopp