Byggahus.se

Takåsfäste, bandjärn eller vinklar

1. A
    Medlem · Västagötalands län · 312 inlägg

ankan_84

Medlem
    Hejsan, ska under nästa vecka stämpa upp tre takstolar då taket hänger ned. Har lagt en limträbalk 315x90 på vinden som ska ligga på de "friska" takstolarnas underarm. De tre hängande takstolarnas underarm ska sedan stämpas upp och hängas fast i limträbalken. Väggen som bär upp de "friska" takstolarna är förstärkta. Vad skulle ni använda för att hänga takstolarna i? Har bandjärn (1mm) hemma, men det känns lite klent. Skulle ni använda förstärkta vinklar eller takåsjärn?

Mvh

Redigerat 4 aug 2017 23:16
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du verkar inte ha tummen mitt i handen , undersök om du kan använda kraftiga byggvinklar och ankarskruv finns kraftiga på varuhusen . Om du vill känna dig mera säker , helgängad stång 12 mm eller grövre , upp till dig , med mutter och bricka i genom ,och spikplåt på andra sidan , går att borra hål i vinklarna för stång om det inte finns

• Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 780 inlägg

prototypen

Medlem
    Är det yttertaket eller innertaket som hänger ner?
    Är det normala W takstolar så ska man inte lägga så mycket last på underarmen, den är nog bara tänkt att bära sin del av innertaket, ska de nu bära tre trasigas vikt dessutom.

Inte tänkt på att sätta limträt i nock?

Protte

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Västagötalands län · 312 inlägg

ankan_84

Medlem
    Det är innertaket som hänger. Det är just därför jag har förstärkt upp väggen som håller upp underarmen på de friska takstolarna. Allktså, de friska takstolarnas underarm ligger och vilar på en stabil vägg, därefter lägger jag balken på dessa takstolars underarm och sedan hänger upp de hängande stolarnas underarm i balken. Detta har jag kontrollerat med erfarna snickare och detta ska enligt utsago fungera. Jag tror (precis som "Liteavvarje" skriver) att kraftiga vinklar fungerera. Har dock fått hem tåkåsfästen och de ser sabila ut:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.