2 082 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Tak/vindisolering, lämpligt K-värde?
Vad skall ett bra u-värrde/k-värde ligga på för en vinds/takisolering?
Funderar på att isolera mitt tak utifrån och skall då enligt tillverkaren få ett k-värde på 0,19.
Är detta tillräckligt lågt?
Om takytan är cirka 100kvm utvändigt, hur stor skillnad gör dom k-värdet är 0,19 eller tex 0,15?
Funderar på att isolera mitt tak utifrån och skall då enligt tillverkaren få ett k-värde på 0,19.
Är detta tillräckligt lågt?
Om takytan är cirka 100kvm utvändigt, hur stor skillnad gör dom k-värdet är 0,19 eller tex 0,15?
injonil/
Jo, jag har sett de siffrorna också.
Frågan är ju bara vad skillnaden blir i rena uppvärmningskostnader om man jämför 0,13 och 0,19?
Har idag ca15cm minerallull/sågspån(20-talshus) som förmodligen ej är helt tätt på sina ställen.
Fördelen blir ju att man slipper kallvinden helt och kan vid behov öppna upp i nock samt utnyttja ytorna som idag är kattvind.
Jo, jag har sett de siffrorna också.
Frågan är ju bara vad skillnaden blir i rena uppvärmningskostnader om man jämför 0,13 och 0,19?
Har idag ca15cm minerallull/sågspån(20-talshus) som förmodligen ej är helt tätt på sina ställen.
Fördelen blir ju att man slipper kallvinden helt och kan vid behov öppna upp i nock samt utnyttja ytorna som idag är kattvind.
Liknande trådar
-
Hantverkarformuläret-17 - lämpligt för dessa takarbeten?
Frågor och svar om renovering -
Lämpligt innertak i garage av betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lämpligt tak till växthus?
Växthus -
Lämpligt material/teknik för att täta mellan väg och tak på bågväxthus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lämpligt takbeläggning på välvt tak
Tak & Vind