Tak till sommarstuga

4k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Skall under våren byta ut eternittaket (P6 Kvarto) på sommarstugan, inklusive papp och läkt (ca 90 kvm). Taket är sluttande i vinkel med "normal" lutning.

Vilken typ av tak bör läggas istället? Vi har inte tänkt att göra det själva, utan köpa hela jobbet, går det att räkna med ca 600 kr/kvadrat?

2. pinebar
    Medlem Nivå 11

Re: Tak till sommarstuga

Hej!

Jag röstar på plåttak på en sommarstuga. Gissar att det är det mest lättskötta. Tegel är förmodligen snyggast, men i ett sommarhus tycker jag att det är viktigast att det är lättskött i många år. Min släkt har ett hus där det var någon sorts korrugerad Eternit. Det blev jättebra med ny plåt istället, fast det låter mer när det regnar. ;)

/pinebar

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Tegel är väl det mest lättskötta man kan ha.
    plåt ska målas om vart 10é år så det hade inte jag satsat på, dessutom låter det när det regnar samt vi temperaturförändringar (tex. morgonen när det börjar bli varmare).

vi har plåt på vårat sommarhus så jag vet ;)

4. S
    Medlem Nivå 3

Moderna belagda plåttak av hög kvalitet behöver inte alls målas med en sådan intervall som Pappskallen antyder. Det tak vi lade på stugan för tio år sedan (svart tp 20) ser fortfarande ut som nytt. Regnljudet är dock ett större bekymmer, speciellt om man har sovrum på övervåningarna. Men men, snabbt går det och tätt blir det till en billig peng.

5. J
    Medlem Nivå 1

Fördelen med plåt är också at det ställer lite mindre krav på underlaget som kanske kan vara lite sisådär i en sommarstuga. Modern plåt, helst med tegelkaraktär för utseendets skull, medbra kvalitet håller minst 20 år. Nackdelen med tegelkaraktär jmf trp/tp20 är att det kräver ett vinkelrätt tak men det kanske du kan fixa.

6. J
    Medlem Nivå 2

Det er ikke så enkelt at vælge tag til sit hus.
    Hvilken type er det? Moderne eller et gammelt torp?
    Hvad er fasaden? Pudset eller træ?
    Hvor ligger det? Afstand til skov, vand, hav.
    Alt dette skal tage i betragtning når der skal vælges. Et godt materiale kan være ødelæggende for husets udseende medens det er godt på et andet.

På vort fritidshus ligger der i dag alluminiumsplader oprindeligt malede grønne. Det skifter vi ud med et vasstak næste år. Det næsten kræver huset, der er fra 1691.

Du skal ikke lægge tag efter hvad der er lettest eller billigst, overvej nøje hvad der er det "rigtige"

Mvh

JCS

7. A
    Medlem Nivå 1

Stugan är byggd på 50-talet i tidstypisk stil i vinkel och med stående träpanel. Taklutningen är ca 15 grader. Råvinden (ca 1 m takhöjd) är isolerad och golvad, men i övrigt oinredd. Inneklimaten på råvinden är idag bra, helt torrt, med vare sig överdrivet varmt eller kallt under årsväxlingarna. Tomten är en typisk trädgårdstomt med en del tallar och björkar som inramning. Avstånd till västerhav är 1 km, men läget är förhållandevis skyddat för sydväst-vindar.

Eterniten tror jag väger ca 35 kg kvm, man bör väl helst inte lägga på nå´t som är tyngre? Plåt tycker jag verkar vettigt, men kan den ökade värmeinstrålningen på råvinden leda till problem?

8. M
    Medlem Nivå 1

Jag hade papp på min stuga och nu beställde jag plåt från Lindab med pannmönster...snyggt och underhållsfritt samt billigare än pannor.....dessutom fastnar mossa, lava och annat lättare på vanliga pannor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: