D
Hoppas få lite hjälp med mina frågor :)

Finns en pergola på altanen som tidigare ägare byggt. Jag skulle vilja bygga ett enkelt tak till detta, men då antar jag att det blir bygglov av den saken?

VIll inte krångla till det, så kanske man kan täcka över med något snyggt material istället? Kanske någon form av duk man spänner fast?

Meningen är inte enbart att det ska fungera som regnskydd, meningen är även att det ska fungera som en form av insynsskydd med anledning av hur husen ligger mot varandra.

Edit: det heter pergola, inte spaljé - trådtitel ändrad!

Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Det är svårt att svara på utan lite bilder. En ritning på befintligt och tillbygge. Samt hur insynsskyddet är tänkt att fungera. Skall det hindra insyn genom befintlig spaljé och/eller något mer?

D
O O skrev:
Det är svårt att svara på utan lite bilder. En ritning på befintligt och tillbygge. Samt hur insynsskyddet är tänkt att fungera. Skall det hindra insyn genom befintlig spaljé och/eller något mer?
Jag förstår. Dålig bild, men ser ut så här om jag fotar rakt uppåt

• Träram sedd underifrån mot en kvällsmolnig himmel, del av hus synligt i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Du kan ju göra ett pergolatak, alltså ställa reglerna uppåt, och hyfsat tätt så får du både insynsskydd och skugga men ändå luftigt och inget bygglov.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Du kan ju göra ett pergolatak, alltså ställa reglerna uppåt, och hyfsat tätt så får du både insynsskydd och skugga men ändå luftigt och inget bygglov.
Jäklar, det är ju så det heter, pergola inte spaljé 😂 Kan man byta namn på trådtiteln?

Krävs bygglov för att bygga tak på pergolan?

• Haha
Revhiet1
  • Laddar…
J
D Dwerg skrev:
Jäklar, det är ju så det heter, pergola inte spaljé 😂 Kan man byta namn på trådtiteln?

Krävs bygglov för att bygga tak på pergolan?
Nej, inte så länge det är ett pergolatak, men det kan krävas att grannen godkänner placeringen om den är närmare gränsen än 4 m.

Redigerat:
Tak kräver bygglov. Lägger man ribbor/högställda brädor kan detta ge insynsskydd men detta får inte täcka som tak och då går det bra.

Det fungerar också med segelduk el liknande som tak under sommarhalvåret. Jag förmodar att du inte behöver insynsskyddet under vintern.

Täckt plasttak kräver tex bygglov.

Redigerat:
  • Gilla
Dwerg och 1 till
  • Laddar…
D
yonna yonna skrev:
Tak kräver bygglov. Lägger man ribbor/högställda brädor kan detta ge insynsskydd men detta får inte täcka som tak och då går det bra.

Det fungerar också med segelduk el liknande som tak under sommarhalvåret. Jag förmodar att du inte behöver insynsskyddet under vintern.

Täckt plasttak kräver tex bygglov.
Tack för svar. Jag kommer nog undvika att krångla med bygglov, så då får det bli en lösning där vi spänner fast något som även går att ha på vintern. Kanske kan hitta en segelduk av tåligt material med lite lutning så att snö och regn rinner av?

Jag har drygt 20 kvm högkvalitativ segelduk som sitter uppe mars-oktober. Allmänt gäller att permanent tak kräver bygglov. Jag känner inte till segelduk som klarar snö etc.

D
yonna yonna skrev:
Jag har drygt 20 kvm högkvalitativ segelduk som sitter uppe mars-oktober. Allmänt gäller att permanent tak kräver bygglov. Jag känner inte till segelduk som klarar snö etc.
Jag får testa helt enkelt. Går den sönder får jag skaffa en ny eller prova en annan approach. Kanske en tät vintergrön klätterväxt eller tåligare väv.

Kan tycka att det är smått absurt att det krävs bygglov för att bygga ett enkelt tak till en pergola, men det är vad det är.

Tack för svar :)

Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
J
D Dwerg skrev:
Jag får testa helt enkelt. Går den sönder får jag skaffa en ny eller prova en annan approach. Kanske en tät vintergrön klätterväxt eller tåligare väv.

Kan tycka att det är smått absurt att det krävs bygglov för att bygga ett enkelt tak till en pergola, men det är vad det är.

Tack för svar :)
Det är nog helt enkelt så att annars skulle alla bygga en pergola innan taket om man på det sättet skulle slippa bygglov. Det vore fritt fram.

yonna yonna skrev:
Allmänt gäller att permanent tak kräver bygglov.
Över 15 kvm ja.

D
K Kane skrev:
Över 15 kvm ja.
Ok, så vad gäller om det är i direkt anslutning till grannens tomtgräns och under 15 kvm? Behövs inget lov från någon?

D Dwerg skrev:
Ok, så vad gäller om det är i direkt anslutning till grannens tomtgräns och under 15 kvm? Behövs inget lov från någon?
Har du grannemedgivande på den placeringen?

D
K Kane skrev:
Har du grannemedgivande på den placeringen?
Antar att tidigare ägare har. Vi är nyinflyttade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.