Hoppas få lite hjälp med mina frågor 
Finns en pergola på altanen som tidigare ägare byggt. Jag skulle vilja bygga ett enkelt tak till detta, men då antar jag att det blir bygglov av den saken?
VIll inte krångla till det, så kanske man kan täcka över med något snyggt material istället? Kanske någon form av duk man spänner fast?
Meningen är inte enbart att det ska fungera som regnskydd, meningen är även att det ska fungera som en form av insynsskydd med anledning av hur husen ligger mot varandra.
Edit: det heter pergola, inte spaljé - trådtitel ändrad!
Finns en pergola på altanen som tidigare ägare byggt. Jag skulle vilja bygga ett enkelt tak till detta, men då antar jag att det blir bygglov av den saken?
VIll inte krångla till det, så kanske man kan täcka över med något snyggt material istället? Kanske någon form av duk man spänner fast?
Meningen är inte enbart att det ska fungera som regnskydd, meningen är även att det ska fungera som en form av insynsskydd med anledning av hur husen ligger mot varandra.
Edit: det heter pergola, inte spaljé - trådtitel ändrad!
Redigerat:
Jag förstår. Dålig bild, men ser ut så här om jag fotar rakt uppåtO skrev:
Jäklar, det är ju så det heter, pergola inte spaljé 😂 Kan man byta namn på trådtiteln?J Jocke Best skrev:
Krävs bygglov för att bygga tak på pergolan?
Tak kräver bygglov. Lägger man ribbor/högställda brädor kan detta ge insynsskydd men detta får inte täcka som tak och då går det bra.
Det fungerar också med segelduk el liknande som tak under sommarhalvåret. Jag förmodar att du inte behöver insynsskyddet under vintern.
Täckt plasttak kräver tex bygglov.
Det fungerar också med segelduk el liknande som tak under sommarhalvåret. Jag förmodar att du inte behöver insynsskyddet under vintern.
Redigerat:
Tack för svar. Jag kommer nog undvika att krångla med bygglov, så då får det bli en lösning där vi spänner fast något som även går att ha på vintern. Kanske kan hitta en segelduk av tåligt material med lite lutning så att snö och regn rinner av?yonna skrev:
Tak kräver bygglov. Lägger man ribbor/högställda brädor kan detta ge insynsskydd men detta får inte täcka som tak och då går det bra.
Jag får testa helt enkelt. Går den sönder får jag skaffa en ny eller prova en annan approach. Kanske en tät vintergrön klätterväxt eller tåligare väv.yonna skrev:
Kan tycka att det är smått absurt att det krävs bygglov för att bygga ett enkelt tak till en pergola, men det är vad det är.
Tack för svar
Redigerat:
Det är nog helt enkelt så att annars skulle alla bygga en pergola innan taket om man på det sättet skulle slippa bygglov. Det vore fritt fram.D Dwerg skrev: