Byggahus.se

Tak till ouppvärmt uterum, är detta rätt byggt, risk för kondens?

1. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 724 inlägg

SSSS

Medlem
    Snickarna som vi har lejt till att bygga vårt uterum har precis blivit klara, jag funderar dock lite på uppbyggnaden av taket. Det är en stomme med sadeltak och nockblak enligt bilden nedan. Detta köpte vi som en byggsats från Willab Garden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sadeltak.png

Sen ville vi ha ett tak som var isolerat samt med ett falsat plåttak, om jag har förstått allt rätt så har dom byggt enligt min skiss nedan (ej skalenlig).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tak uterum.png

Det jag funderar över är att man har satt en plast ovanför isoleringen och under luftspalten för att skilja dessa åt, det är ett underlagstak från RAW
    Länk:
    https://www.beijerbygg.se/store/pri...rlagstak-tg-1-36x25m-900139171?artikel=150705

Kan denna plast innebära några kondesproblem?

Glaspartierna är av vår/höst modell och vi kommer inte att ha någon värme där. Grunden är platta på mark med 200mm cellplast.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Den är egentligen för tät för att sitta där, den duken är gjord för att sitta utanför luftspalten.
    Men jag tror inte du kommer få några problem.

3. SSSS
    Medlem · Gävleborgs län · 724 inlägg

SSSS

Medlem
    För tät? Så ev. funkt som letar sig in kan kondensera i isoleringen mot plasten och bli kvar där om jag har otur?

Med vilka förutsättningar skulle detta kunna ske?

Jag behöver förstå lite mer hur detta funkar innan jag tar snacket med min byggare.

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Ja det skulle kunna bli följden.

Fukt vill alltid vandra mot den plats där det är lägre koncentration.
    Så om det är fuktigare inne än ute och är tillräckligt låg ute temperatur kan det bli kondens.

Det rätta skulle vara att ha vindduk istället. som är diffusionsöppen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.