Vi hade en firma här som gjorde markarbete samt plattläggning, och när det var dags för att bygga tak till teknikrummet så kliade de sig i huvudet och hade inte direkt någon plan, så vi fick vända oss till en annan firma.

Lösningen som sen genomfördes var att under blandingen av granitkeramik och trall lägga ett papptak med lutning in mot poolen (pilens riktning, se bild), för att vattenavrinning ska ske mot poolens utsida ner på golvet i teknikrummet, där det i sin tur finns avrinning (ett borrat hål i golvet).

Nu till min oro: vattnet kommer ju då rinna ner på/längs med träbalkarna, som jag gissar är obehandlade. Och jag tänker då med min väldigt bristfälliga byggkunskap att detta kommer ruttna relativt snabbt.
Men som sagt, jag kan inte speciellt mycket om det här, och det är en välrenommerad firma som genomfört arbetet, så därför skulle jag gärna få lite oberoende åsikter om vad ni tror om hållbarheten.

Tusen tack på förhand.

Bifogar bilder på hur det såg ut innan taket var på plats, hur det ser ut nerifrån på den sida av teknikrummet som också är poolens utsida, en bild ner genom luckan uppifrån, samt en bild uppifrån med det översta lagret där jag markerat vilken del taket ligger under, samt takets lutning.

• Poolfiltreringssystem, pump, filter, slangar och ventiler bredvid en pool, teknisk utrustning, underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarrum med synliga träbjälkar och en utstickande ventilationsslang med avstängningsventil. Soligt utanför.
    Skapa konto
  • Trädäck med öppnat lock som avslöjar underliggande utrymme, genomskinligt tak, skuggor av löv, träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Trägolv med metallplattor och röda markeringar på gråa trottoarplattor; soligt, skuggor från träd, sidoskena.
    Skapa konto
Ingen som vågar sig på en gissning?

Behöver jag vara orolig att balkarna ska ge mig sig om ett par år om de ständigt utsätts för vatten?

Skulle vara ytterst tacksam för all input.

O OlaMalmo skrev:
Ingen som vågar sig på en gissning?

Behöver jag vara orolig att balkarna ska ge mig sig om ett par år om de ständigt utsätts för vatten?

Skulle vara ytterst tacksam för all input.
Inte orolig! De sitter ju luftigt.

• Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
Dum fråga kanske, men när ruttnar trä då? Är det när det liksom ligger och simmar i vatten?
Det kommer ju i alla fall inte hända här.

O OlaMalmo skrev:
Dum fråga kanske, men när ruttnar trä då? Är det när det liksom ligger och simmar i vatten?
Det kommer ju i alla fall inte hända här.
När det inte torkar och utsätts för hårt väder och vind.

• Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
MrJay
Trä klarar sig rätt bra i vatten, du har folk vars jobb är att dra upp gamla trädstammar från sjöbotten och sälja dessa dyrt... I ditt fall, så länge trä får möjlighet att torka och står luftigt är det lugnt, det är värre med instängt och fuktigt trä.

• Gilla
OlaMalmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.