1 886 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Tak som läcker in ibland
Vi har ett Myresjöhus från 57 som blivit "lite" påbyggt med en ny övervåning på det gamla garaget och nånstans i skarven mellan takdelarna så har det börjat läcka in vatten ibland, mest när det smälter snö eller när vinden ligger på från fel håll. Jag antar alltså att det tar sig in vatten lite snett under nån panna eller två i ränndalen. Jag har fått en offert på att fixa det från en firma på 40000 före ROT och tycker att det låter lite i överkant. Jag förstår om det vore fråga om att lyfta halva taket, byta läkt och ränndalar, men det här är ju ingen stor läcka utan det borde räcka med att lägga på lite ny papp på rätt ställen. Betongpannor, förre ägaren la om hela taket för ~10-15 år sen.
Spontana tankar om det här? Ska jag bara köpa en liter asfaltsklister och en rulle takpapp och ge mig upp, ta in fler offerter eller bara betala och se glad ut? Vad tycker ni känns rimligt? Tänker jag helt fel?
Spontana tankar om det här? Ska jag bara köpa en liter asfaltsklister och en rulle takpapp och ge mig upp, ta in fler offerter eller bara betala och se glad ut? Vad tycker ni känns rimligt? Tänker jag helt fel?
Medlem
· västragötaland
· 1 539 inlägg
Fråga firman du fått offert från vad dom ska göra för att fixa läckan svårt att säga om det är dyrt när man inte vet vad som ska göras. Sen kan du antingen acceptera offerten eller ta in fler eller göra dom åtgärder snickarna tänkt göra själv.
Förtydligande, jag har fått en preliminär muntlig offert på "man plockar bort tegelpannorna i anslutning till rännan samt läkten. Byter ut ränndalen och pappen där det behövs och återställer sedan allt" så det låter ju som om de tänker byta ränndalsplåten, förutom pappen. Och ja, jag tycker också det låter som om de tagit rejäl höjd... Det kommer en annan firma och kikar imorgon bitti, så får jag lite andra ögon på det. Tack för input så långt.