Tak över uteplats, lösning bärlina.

124 läst  1 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag sitter och grumlar över konstruktionen på ett tak en bit över vår altan.

(Nedan bifogar jag en bild över hur det ser ut). Den ska placeras så den täcker de 3 stora fönstren.

1. Det är rätt lågt mellan utsprång från tak ner till altanen (altanen livar nästintill med grunden) . Var bör man fästa bärlinan? Jag funderar på att ta upp och sätta takbalkar med vagnsbult genom takstolar för att få upp taket så mycket som möjligt och få mer lut, vi bor i Norrland så syftar mest på hållbarhet lagomt till våren kommer efter vinter och all snö. Eller ska man satsa på att fästa en bärlina i väggen? Blir det för lågt kan det väl ställa till det om vi i framtiden vill montera glaspartier?

2. Bör man sätta plint till stolpar eller kan det räcka med att lägga randisolering under platta mot marken, och stabilisera stolparna mot stomme till altan? Det ligger 0-18 under altan.

Altanen är ca 80m2 så jag vet inte hur mycket den kan röra sig.

Mvh, Philip

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Hej och välkommen till Byggahus forum!

Att starta altantaket vid husväggen under takutsprånget är knappast en bra idé. Det blir löjligt lågt i framkanten med en klaustrofobisk känsla. En variant är att ställa hela takkonstruktionen på pelare på en sådan höjd att altantaket i sin inre del hamnar alldeles ovanför pannorna på taket. Eftersom man inte kan göra infästningar i huset krävs en del åtgärder för att stabilisera, men inget märkvärdigt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: