Byggahus.se

Tak över Altan

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har försökt titta runt och letat men jag hittar inte riktigt det jag söker.
    Jag ska bygga tak över altan/uteplatsen hemma nu i vår, jag ogillar balkskor som man ser. På bärlinan som jag fäster på väggen har jag sett att en del skruvar fast en "bärregel" typ 45*45 som takstolarna vilar på. Är det att föredra, och man måste väl såga ut en bit av takstolen för att passa där bärregeln går. Skruvar man bara igenom bärregeln in i takstolen och sen typ uppifrån takstolen in i bärlinan på väggen. Hur bra håller det? Hoppas ni förstår vad jag menar. . Sen kan man ju även bara låta takstolarna "stå" på bärlinan, men måste man inte ha typ vinklar då och skruva fast i?

MVH/Jonathan

2. maah
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Om du har möjlighet så borde alternativet att låta takstolarna stå på bärlinan och skråskruva eller använda vinkelbeslag vara det smidigaste alternativet.

Det andra alternativet du skriver om låter också som en bra lösning men mycket mera jobb.
    Har du höjden för att ställa takstolarna på bärlinan tycker jag att du ska göra det.

3. V
    Medlem · Nivå 12
    Så som du beskriver gör alla uterumstillverkare. Det är helt klart smidigare och mycket snyggare lösning. Balkskor o vinklar är bannlyst när jag bygger uterum.
    Takstolen skruvas underifrån genom 45x45 och upp i takstolen och sen en skruv ovanifrån genom takstolen och in i bärlinan på skrå. 45x45 skall limmas och skruvas.

4. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren.
    Jag kommer köra på att sätta upp en 45*45, tycker oxå det är snyggare.
    En fråga om det, är det bara att såga ut takstolarna för 45*45? Bärlinan kommer vara 145*45 och likaså takstolarna.
    Det blir ju vinkel på takstolarna bak eftersom jag kommer gera, blir inte den ytan större än bärlinan så (alltså 145 mm)?
    Eller ska jag ha en större bärlina, typ 175*45?

5. V
    Medlem · Nivå 12
    Beror ju hur mycket du gerar. En vanlig enkel altan med pulpettak brukar ju inte ha så mycket taklutning (4-6gr) då är det inga problem med den större ytan det blir pga av att man gerar.
    Frontbalken brukar ju normalt vara grövre och där jackar du inte ur för 45x45 i takstolen utan där sätter du takstolen så den livar med frontbalkens övre och främre kant (OBS inte insidan av frontbalken utan utsidan) sen istället för 45x 45 så sätter du lämplig dimension som blir om du mäter underkant takstol till underkant frontbalk.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Jag hänger med vad du skriver, ska nog ha en 175 som frontbalk. Det jag inte riktigt förstod var sista meningen.Förstod att den ska liva på frontbalkens utsida. Ska jag sätta ngn lämplig dimension underkant takstol till underkant frontbalk på framsidan eller baksidan av frontbalken. Så det blir typ dubbla frontbalkar?

7. V
    Medlem · Nivå 12
    Redigerat 23 mar 2015 23:27
  8. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Precis som på bilden, så använde jag inte 45x45 utan planhyvlat 21x69 som jag skruvlimmade.