Byggahus.se

Tak läcker i ränndalen (tror jag det heter))

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag behöver lite råd. I stugan har vi ett tak med två ränndalar. I somras började jag riva lite i innertaket och upptäckte då att vårt plåttak läcker ifrån båda ränndalarna. Jag har varit uppe och kikat på taket och kan inte visuellt se var det läcker. Troligen så är det ingen "läcka" utan det rinner över och under takplåten. Sen är det otätt i den gamla takpappen under plåten. Färgen har flagnat rejält på plåten så det kanske också är en bidragande orsak till att det inte fungerar som det var tänkt en gång i tiden.

Det jag behöver råd kring är om jag ska ge mig på att laga detta själv eller om man ska anlita en plåtis. Jag har letat mycket på forumet men inte hittat någon liknande tråd.

Om jag ska göra det själv behöver jag lite tips kring hur en ränndal skall byggas etc. Kika på bilderna så ser ni hur det ser ut idag. Jag antar att det "enbart är att riva upp plåten kring vinklen och sendan förbättra pappen under och lägga tillbaka allt igen.

Tacksam för råd kring detta - måste fixa det innan STORA höstregnet kommer.

Hrm.... Lyckas inte få upp bilden i forumet. Hur gör man? Jag kan maila bilden till de som känner för att komma med råd...nb@bossmedia.se
    /Niklas