Byggahus.se

(Tak)konstruktion för korstak?

1. P
    Medlem Nivå 2
    Är det någon som har erfarenhet av, eller tankar kring, hur man ovanpå undervåning konstruerar ett s.k. korstak?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-11-22_13-56-53.png

Jag har sett sekelskifteshus som har byggts på detta sätt och är intresserad av att bygga ett nybyggt i samma stil.

Fråga: Hur konstruerar man själva taklösningen? Takstolar som vid ett traditionellt sadeltak som man sedan "kapar" och bygger på med de utskjutande delarna? Höjden på taket är ca 5 meter från takfoten så vi pratar en relativt stor konstruktion.

OBS! Frågan rör konstruktionslösning och inte huruvida detta hus får byggas inom detaljplan i Sverige pga nuvarande plan- och bygglagsreglering osv.

Redigerat 22 nov 2019 14:13
  2. B
    Medlem · Nivå 5
    Jag tror du skrev fel här. Ett hus med sånt tak har i princip samma byggnadshöjd som nockhöjd. En frontespis räknas in i byggnadshöjden om det inte uttryckligen undantas i detaljplanen.

Får redigera mig själv lite här. Om den klassas som mindre räknas den inte in. Det kanske den kan göra i det här fallet?

Redigerat 22 nov 2019 14:14
  3. P
    Medlem Nivå 2
    Du har rätt. Jag korrigerar min frågetext ovan. Den här frågan är helt friställd bygglov och byggnadshöjd. Jag inser att detta är separata begränsningar osv men vill för tillfället inte ta hänsyn till sådana eventuella restriktioner. (I mitt fall kommer jag runt det).

4. B
    Medlem · Nivå 5
    Vi har längsgående balkar i nock som takstolsbenen vilar på (med pelare för balkarna) för både huvudtaket och frontespisarna, tillsammans med ett gjutet bjälklag som tar spännkrafterna.
    Det borde inte vara nåt konstigt för en konstruktör ta fram en lösning med de förutsättningar ni tänker er.