Byggahus.se

Tak isolering av 30-tals fritidshus efter "öppnat till nock"

5k läst  8 svar

  1. A
    Medlem Nivå 1
    Efter någorlunda moget övervägande och ett behov av större rum pga analkande tvillingar har vi rivit ut innertak samt ca 15cm spånliknande isolering som låg mellan takbjälkarna i vårt fritidshus från 1938. Efter att vår snickare har avlastat takstolarna för att komma åt en kattvind och införliva den i rummet skall taket åter isoleras och kläs med panel.

    Min tanke är att jag sätter läkt mot råsponten ~cc60, (3 per "fack" då takstolarna har cc 120), sedan oljehärdad masonite på läkten (med blanka sidan ut mot råspont). Därefter 120mm isolering. Sedan ångspärr, el och panel.

    Om det visar sig att ventilationen i takfot inte är tilräcklig tänker jag sätta in sk mögelstoppers i nocken under pannorna

    Utifrån de beskrivningar jag sett på isoliringsfirmornas hemsidor verkar detta vara gängse metod. Vilket är bäst gällande val av;
    1. isoleringsmaterial, stenull, glasull etc; rulle eller skiva; pappat eller utan papp; Fabrikat?
    2. isoleringens tjocklek, vi har huset uppvärmt till ~11 grader på vintern och det är i Bohuslän, är det slöseri att inte isolera mer?
    3. Ångspärr. Borde man ha det i ett hus där det aldrig använts tidigare. Skall tilläggas att det endast är ca 40% av vinden/taket som kommer få denna behandling.
    4. metod - är det något som jag missat?

    Blir isolering i april och det skulle vara skönt att inte behöva gissa på ovanstående...
     
  2. haavard
    Medlem Nivå 11
    3. Tycker jag inte- är skeptisk till att införa "modern" teknik i ett 70 år gammalt hus. Svar på fråga 1 blir då linisolering (eller liknande). Kostar lite mer, men det kan omöjligt bli ekonomisk ruin med bara 40% av ett litet(?) fritidshus.
     
  3. A
    Medlem Nivå 1
    bra idé med linisolering haavard, skall se var jag får tag på det i göteborgstrakten. Är som sagt lite skeptisk till idén att börja täta inifrån nu när det uppenbart har fungerat (hyffsat) tidigare. finns det någonting speciellt man skal tänka på när man använder linisolering?

    Det gäller totalt ca 25m2 golvyta som skall få nytt tak så det är inga mängder. Även om det används som fritidshus nu har det varit bostadshus tidigare.
     
  4. haavard
    Medlem Nivå 11
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för länken haavard.
    Tyvärr blev det inte "rätt" sorts isolering denna gång utan den gula rockwool eller vad den heter från Hornbach. Hoppar även över plast som ångspärr till förmån för vindpapp. Tror inte min lösning blir så extremt energieffektiv men den kommer förhoppningsvis ge ett något bättre klimat än tidigare och framförallt ett mycket bättre rum!

    Om allt går som det skall kommer snickare och förlänger takstolarna mot ytterväggen så jag kan plocka bort väggen (stödbensväggen?) och sen börja isolera. Kommer bli klurigt med alla olika vinklar men förhoppningen är att om man behåller tanken på att allting skall vara ventilerat och stryker det mesta med Boracol eller liknande borde det fungera.

    Om någon har några tips eller brasklappar om isolering enligt bilden tas de gärna emot.

    [​IMG]
     
  6. N
    Medlem · Nivå 12
    Luftspalt?
     
  7. A
    Medlem Nivå 1
    Planerat vanlig läkt 25mm mot ytterpanel vägg och råspont tak upp till nock klädd med oljehärdad masonite. Detta eftersom jag inte kommer ut i takfoten med ventilation som det ser ut nu. Fortfarande lite osäker på hur det kommer te sig mot golvet eftersom det teoretiskt kan komma vatten (fukt från kondens) från hela takisoleringen mot golvet och stanna där.

    Har ingen bra lösning av det ännu annat än att det kommer få finnas en "inspektionslucka" där man kan kolla läget. Tips?
    Man kan komma in i ett terass-golv utanför som "luckan" kan öppnas till.
     
  8. findus42
    Medlem · Nivå 18
    Luftspalt och mögelstoppers var med i TS.

    Så länge det bara är 120mm isolering och i fritidshus OCH med ventilerad luftspalt, så finns det ingen anledning att ändra i planen. Gör som ni tänkte, det duger.

    Ångspärr eller vindppapp har förmodligen ingen betydelse heller, så länge som den allmänna ventilationen fungerar. Det är antagligen sk 'självdragsventilation' vilket i en gammal kåk brukar innebära att den fungerar så länge skorstenen används till någon form av kontinuerlig eldning. Det är där det kan brista när huset används som fritidshus. I och med att skorstenen är kall långa tider på året (dir,v el är dåligt på att hålla igång självdragsvent) så står luften ganska stilla i huset. Det som kallas för 'sommarstugedoft' brukar uppstå. Fortfarande ingen fara. Brukar vädras ur efter någon/några dagars eldning i t ex kamin eller vedspis.

    Om huset står utan värme på vintern så kan ångspärr vara direkt skadligt.

    Summering... Ni har gjort allt rätt som jag ser det. Även när det gäller glasullen. Veet att byggnadsvårdsfanatikerna fått för sig att naturmaterial är det enda rätta i gamla hus. Att isoleringsmaterial som binder vatten på något sätt är mer naturligt. Glasullen kom ut på marknaden innan ert hus byggdes. Kör på. Vid rivningar har jag sett en hel del. Där det är skador så beror det för det mesta på läckande tak eller dålig dränering. Ibland så ser jag skador på grund av dåligt ventilerat skal. Ingen, eller igentäppt, luftspalt under tak t ex. När det då varit isolerat med glasull, (de gamla mattorna med långfibrig halv-asbest ryyyys. Ett ofiltrerat andetag kan förstöra en hel dag) så har isoleringvärdet varit okej fortfarande. Där det varit isolerat med t ex kutterspån har väggen/taket varit full med kompost. I värsta fall med rejäla angrepp av hus-svamp. Skall bli intressant att se hur den rådande vurmen för organiska isoleringsmaterial justeras när de illa byggda husen med sådant leder till nästa våg av byggfuskindignation. Det byggs alltid dåliga hus. Efter något/några årtionden så börjar de rasa. Tekniken döms då ut. Efter kanske femtio år så står bara de bra byggda husen kvar. Då uppvärderas tekniken igen och lanseras som det 'enda rätta'.

    Har en mycket intressant lärobok från 1937 i bokhyllan. Jättekul att se hur långt de kommit i tänkandet då. Varenda stor byggskandal sedan dess är med som varningar för ogenomtänkta kombinationer av metoder som var och en för sig fungerar i rätt sammanhang. Allt fungerar i rätt kontext. Kan också bli katastrof i fel sammanhang.
    Oavsett ångspärr/kuttespån/glasull/oisolerat/halmmattor/lerklining/knuttimrat/regelvägg/masonite/mullbänk/torpargrund/etc,
    så har allt fungerat i de hus jag fått vara med att riva så länge taket varit tätt, grunden dränerad och även fasaden varit rätt ventilerad. Lägg krutet där. Skaderiskerna är egentligen ganska lätta att ringa in. Allt fusk med sådant straffar sig. Ventilation av fasad och tak är förstås ännu viktigare om ni bygger utan ångspärr.

    VH/Findus
     
  9. A
    Medlem Nivå 1
    Tack Findus42, skönt att höra att man är på rätt spår. Nu är det iofs vattenburen värme i huset och det är uppvärmt (11grader) även när vi inte är där. Huset är alla gånger välventilerat, det är ventiler på varenda vägg och i varje rum så det skall nog inte vara något större problem. Sen eldar vi även ganska friskt de kallare månaderna när vi är där med braskamin och kökskamin.

    Intressant med jämförelsen vad man kan absolut inte kan göra idag men var standard tidigare. Klart att beteende ändras men knappast så fundamentalt att beprövade metoder helt skall förkastas.

    Nästa helg blir det full fart på isolerandet, denna helg blir det USA och inköp av kids-stuff. Tack igen för kommentarer.
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka