Hej,
Ny villaägare här sedan lite mindre än ett år tillbaka. Ägare till ett 1,5plans 70-talshus med betongplattor lagda i 45 graders vinkel med undantag för kupan på ovanvåning där de ligger i ca 25-30 graders vinkel.
På vinden märkte jag att lite av vindpappen (?) släppt och att där var lite grus samt frökapslar från björk. Har ingen fuktmätare ännu så kunde inte mäta fukt i underliggande isolering. Kan även vara smuts/grus som gör att isolerinh ser mörkare ut här. Något konstigt sett inifrån?
Sett utifrån fick jag det till att det var i höjd med övergången mellan tak och kupan det gäller. Här såg jag ett par saker som jag också har svårt att bedöma med tanke på hur färskt jag är kring villaägande och hantverk. Här är ett par saker jag reagerat på:
1) En panna på översta pannraden på kupan är ca 7-8 cm längre ner. Plåtarbetet sidan om samt nedre hörnan verkar dock anpassat efter detta.
2) Plåtarbete direkt ovanför är allt annat än styvt utan det är så pass mjukt att man kan manipulera med handkraft. Detta verkar dock överlappa nämnda panna med minst 5cm och ser ut att vara torrt och mossfritt under.
3) En panna inom samma område fast på rad precis ovanför kupan saknar en bit kring övergången till underliggande panna.
Uppskattar all input som ges! Värt att nämna är att vi kanske 4-6 år planerar att byta taket om inget annat händer.
Tack på förhand!
Ny villaägare här sedan lite mindre än ett år tillbaka. Ägare till ett 1,5plans 70-talshus med betongplattor lagda i 45 graders vinkel med undantag för kupan på ovanvåning där de ligger i ca 25-30 graders vinkel.
På vinden märkte jag att lite av vindpappen (?) släppt och att där var lite grus samt frökapslar från björk. Har ingen fuktmätare ännu så kunde inte mäta fukt i underliggande isolering. Kan även vara smuts/grus som gör att isolerinh ser mörkare ut här. Något konstigt sett inifrån?
Sett utifrån fick jag det till att det var i höjd med övergången mellan tak och kupan det gäller. Här såg jag ett par saker som jag också har svårt att bedöma med tanke på hur färskt jag är kring villaägande och hantverk. Här är ett par saker jag reagerat på:
1) En panna på översta pannraden på kupan är ca 7-8 cm längre ner. Plåtarbetet sidan om samt nedre hörnan verkar dock anpassat efter detta.
2) Plåtarbete direkt ovanför är allt annat än styvt utan det är så pass mjukt att man kan manipulera med handkraft. Detta verkar dock överlappa nämnda panna med minst 5cm och ser ut att vara torrt och mossfritt under.
3) En panna inom samma område fast på rad precis ovanför kupan saknar en bit kring övergången till underliggande panna.
Uppskattar all input som ges! Värt att nämna är att vi kanske 4-6 år planerar att byta taket om inget annat händer.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Precis som du påpekar så har ditt tak flera brister. Pannorna längs den röda plåten verkar vara uppdragna av någon anledning och den svarta plåten verkar vara utbytt dels med olik färg och den ser fräschare ut än den tegelröda. Tyvärr är den felmonterad då vattnet ser ut att kunna rinna in under den.
Men om det inte är blött/fuktigt kring boarden och isoleringen invändigt så kan det vara så att det blåst in snö under pannorna som sedan töat och missfärgat takboarden, då är det ingen fara. Takboard är en svår konstruktion att få tät kring kupor och genomföringar. Det ser ut att inte ha gått helt rätt till här. Med tanke på takets ålder är det kanske inte försvarbart med allt för stora ingrepp men en plåtslagare skulle gjort gott för hörnorna av kupan, omkring den mjuka plåten.
Men om det inte är blött/fuktigt kring boarden och isoleringen invändigt så kan det vara så att det blåst in snö under pannorna som sedan töat och missfärgat takboarden, då är det ingen fara. Takboard är en svår konstruktion att få tät kring kupor och genomföringar. Det ser ut att inte ha gått helt rätt till här. Med tanke på takets ålder är det kanske inte försvarbart med allt för stora ingrepp men en plåtslagare skulle gjort gott för hörnorna av kupan, omkring den mjuka plåten.
Den där "plåten" som har släppt i färgen är förmodligen en blyplåt och den är lätt att forma, och förmodligen är den formad efter vindskivan och därmed är det minimal risk för läckage. Den svarta vindskiveplåten sitter mest över blyplåten av kosmetiskt skäl. Den lite trasiga pannan är nog ingen större risk för läckage, men byt gärna ut den ifall det finns någon över, men det kommer att glipa lite likväl då den underliggande pannan ligger längre ner för att täta bättre mot blyet, och följer med de andra pannors lutning på huvudtaket. Pannan under blyet kan du försöka trycka upp, men förmodligen tar det stopp mot läkten ovanför. Men tar du bort vindskiveplåten försiktigt och drar upp blyet och den fasonerade plåten så kanske det går att få den på plats igen. Ta på dig handskar bara när du bearbetar blyet. Annars så får jag lov att säga att där har en seriös plåtslagare lagt sin hand med tanke på fasoneringen. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Behövs bygglov för grön färg på takpannor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver hjälp med HEA balk och takstolar
Behöver jag växla av takstolarna eller är de fribärande?
Behöver råd – vattenläcka i sommarstugan p.g.a. saknas takfot?
Tak & Vind -
Nytt trädäck med spa, skärmtak - inspiration och tips behövs
Altan & Uteplats