Byggahus.se

Tak hjälp = rätt eller fel?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi har fått till en Överbesiktning för det har uppkommet fler fel/missar sedan den ordinarie Besiktningen.

Vi upptäckte när vi skulle installera våran braskamin att Snickaren inte hade gjort avväxlingarna i innertak och yttertak för skorstenen som vi hade avtalat.
    Huset är ett 1 1/2 plans.
    Detta gjorde att vi fick ha taket öppet under 2 vecka i december månad samt att det var rent ut sagt ett hj..a jobb att avväxla mellan takstolarna när det var sprut isolerat och takpannorna låg på plats.
    (ett stort hål fick öppnas upp! )

Min fråga är vad detta jobb skulle kostat att utföra i efterhand.
    Vi fick nämligen hjälp av en familjemedlem som är plåtslagare och hans arbetskompis.
    Så vi vet inte vad en firma skulle ta betalt för detta jobb.
    Vi anser att snickaren ska ta denna kostnad.

Meningen var att jag skulle bistå med hjälp till familjemedlemen som hantlangare om det var avväxlat. Men nu blev det en stor operation där min roll var av lika med noll
    Jag undrar om jag kan kräva ersättning av snickaren, han har trots allt fått ca: 300 000:- för entrepenaden minus dom 10% innestående enligt den första Besiktningen.
    Han har dessutom ett flertal Besiktningsanmärkningar som ej åtgärdats trots att vi ringt och skickat rekommenderat brev till honom.

Är det någon på forumet som kan hjälpa oss med tips hur vi ska göra vore vi jätte glada / tacksamma.

Mvh Chevrolet.