Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

TaHoma

1. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 251 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Någon som provat systemet? Skall enligt uppgift funka mot det mesta och det finns sensorer mm så det skall kunna fungera både som larm och styrning.

2. T
    Medlem · Halland · 520 inlägg

TMC

Medlem
    Hej!

Kör TaHoma med Z-Wave och RTS-enheter, inga IO-enheter ännu men det kommer längre fram. Riktigt bra - stabilt och gott om möjligheter för mitt behov. Styr belysning, till och frånslag av förbrukare och inom kort även solskydd. Z-Wave och IO ger feedback medan RTS är enkelriktat.

• Laddar…
  3. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 251 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag har inte köpt något än men det lutar mot något liknande då jag vill ha vanliga trådade knappar i gunden.

4. A
    Anonym
    Kör också med TaHoma, men en så länge styr jag bara markiser med IO-motorer. Funderat på Z-Wave, fungerar det bra? Har du köpt USB-modulen från Somfy eller kör du med annat fabrikat?
    Vad är det för RTS enheter du har?

5. T

TMC

Medlem
    Z-Wave fungerar riktigt bra - man märker inte att det är en blandning av tekniker i systemet. Jag kör USBn från Somfy. Kör RTS motorer i rullgardiner. Gillar feedbacken man får via Z-Wave (precis som du får med dina IO) - sedan saknar jag att man inte kan välja ikon själv i Appen beroende på vad man använder enheterna till. Men det är kanske någonting som kommer i nästa firmware.

6. A
    Anonym
    Spännande! Hur är kompatibiliteten med Z-Wave, har du stött på några saker om inte fungerar?

7. A
    Anonym
    Om någon är intresserad så kommer TaHoma från december att stöda Amazon Alexa, IFTTT och Sonos.

Ryktas om att stöd för HomeKit är pågång.

8. T

TMC

Medlem
    Uppdateringen idag stödjer Sonos men själv har jag inte fått det att fungera ännu. IFTTT-stödet kommer den 5/12.

Någon som fått Sonos att fungera? Min TaHoma hittar inga enheter... nån bugg troligen.

9. A
    Anonym
    Tror bara det är du och jag som kör TaHoma här? :)

10. A
    Anonym
    Lite mer info,

Under första halvåret 2018 kommer HomeKit stöd och ett öppet API.

11. A
    Medlem · Skåne · 854 inlägg

ajn82

Medlem
    Ska köpa markis, och har valet fjärrkontroll för 800 kr eller appstyrning via Tahoma för 3200 kr. Både och känns onödigt.
    Har inget smarthem i övrigt, men är detta en bra start? Vill kanske utöka i framtiden men inga konkreta planer.
    Går det att integrera mot ett verisure hemlarm?

12. A
    Anonym
    Jag skulle inte köra på Tahoma om tanken framförallt är att köra andra saker än markiser. Jag styr flertalet markiser, rullgardiner och lamellgardiner med min. Ser möjligheten att styra lite lampor m.m. som en bonus, men skulle nog valt ett annat system om det är smartahem funktioner som är viktigast.

13. T

TMC

Medlem
    Kör själv även 32 zoner belysning, brandlarm, tempsensorer, komplett hemlarm, Sonos och ljussensorer på fasad sedan 4-5 år och är mycket nöjd. Enkelt att använda, enkelt att installera/bygga ut, bra svensk support och enkel konfiguration även när man vill göra mer avancerade scenarios och/eller smarta script. Men det är min erfarenhet och mina tankar. Det finns många system och många olika åsikter.

14. A
    Anonym
    Spännande! Vad är det för avancerade scenarios och script du kör? Jag tycker det är med just med det jag känner mig begränsad. När du kör den med Sonos är det Google eller Alexa du använder? Kör du larmet från Somfy och fungerar det bra?

Jag använder bara min för att styra markiser/gardiner på ljus och temp samt tända och släcka Hue lampor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.