5 146 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Tagit för lite skivlim :/ What to do???
Seriöst, hade jag hört detta tips från början hade jag gjort så. Vi häftade ett par stift i plåtarna för att hålla dem på plats när vi la ut dem, och de slog ju enkelt igenom plåtarna och ner i glesen utan att lämna något ovanför. Även om de skulle vilja ploppa upp är de ju alldeles för klena för att påverka gipsen. Var hos någon golvvärmestillverkare jag läste att man skulle använda montageskruv till plåtarnaP para skrev:
Blir dock väl mycket jobb att ta mig hela vägen ner till glesen igen, men kanske kör jag på din princip för hallen som ska göras sedan.
Tack för tipset och bilden!
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Tja rätt OK trots allt. Har börjat kakla nu. När jag stampat runt och tryckt längs kanterna på gipsskivorna, kunde jag konstatera att de trots allt sitter rätt fast. Jag skruvade in några skruvar vid enstaka kanter som gick att jucka lite med våld. Därefter har jag limmat ett lager renoveringsgips på det med casco skivlim. Nu känns det väldigt fast. Var framförallt orolig för rörelser mellan kanterna på gipsskivorna, vilket ju bör kunna knäcka fixet ovan. Har ju redan en så tjock kaka så jag ville inte ta 13mm gips... golvspån 22mm, gles 28mm 3mm hård board (masonit) 13 mm golvgips och nu 6 mm reno.-gips och ca 10 mm fix och klinker, skivlimmet utgör väl en ca 4 mm också (båda lagren), summa 86 mm, härre jesus så tjock kaka det blir. Ett par ballonger på varsin ende av rören har varit fulla i ett par dagar så slangen har vi inte lyckats skruva i,jag var mycket noga med att markera och fota slangen, men vem vet om man lyckas i alla fall, mao. huh! Skulle första lagret gips nu inte vara helt hundra så borde det ändå vara starkt nog på det här viset, tänker jag själv i alla fall. Får väl återkomma inom ett decennier om jag har felnino skrev:
Gör jag ett klinkergolv igen så blir det flytspackel. Prisskillnaden är ju inte sås stor i slutändan ändå, med tunn slang kanske rent av billigare. I mitt fall är golvlutningen dock så stor, uppåt 30mm mellan högsta och lägsta punkt så jag behövde ändå ta mig ner till bjälkarna för att jämna u, såtillvida man inte ska flyta uppåt 60 mm, och då hade det kostat minsann.
Hej,
Ursäkta sen återkoppling. Har varit utomlands. Ska se om jag kan ladda upp lite bilder nu.
Bild 1. Ursprungligt massivt trä under plastmattan (gjorde ont i själen att bryta upp detta)
Bild 2. Uppbrutet
Bild 3. Höjdutjämning med parallella 45x95-reglar (höjdskillnaden var stor, uppåt 3cm)
Bild 4. Kutterspån minskat med ca 10 cm (efter uppuffning), ersatt med mineralull. Eftersom källare finns under bytte jag inte allt kutter, förutom längs ytterväggar där jag endast har glasull nu.
Bild 5. 28mm glespanel för golvvärmeslingor ovan 22mm golvspån skruvlimmat (golvspånet är också skruvlimmat. Där det svänger gjorde vi dem kortare, vilket vi senare kompenserade genom att skruva in småbitar av glespanel.
Obs. Elementet ni ser måste jag lämna för att vi ska ha någon värme kvar i huset då vi bor i andra halvan av huset. Men då väggarna tillägsisoleras och ökar ca 7 cm i tjocklek kommer inte de tidigare hålen från elementet bli kvar.
Bild 6. Plåtar och slang
Bild 7. Plåtar och hård board (3mm) tillsammans fastskruvat i glespanel. Kan lugna er en aning med att vi noga markerade slangen och fäste tillfälligt glespanelbrädor ovan den dolda slangen för att inte kunna skruva fel. (dock läskigt nog ändå).
Bild 8 Golvgips limmat (Casco boardfix). Här kom problemet med att huvudena på montageskruvarna gjorde att vi hade behövt mer skivlim. Vilket jag fick kompensera med ett lager reno.-gips 6mm, för att undvika att kanter emellan skivorna skulle kunna röra sig där det blivit luftfickor. :/
Bild 9. Renoveringsgips limmat med casco boardfix. Börjat kakla.
Bild 10. Kaklat och fogat = Golvet klart.
Ursäkta sen återkoppling. Har varit utomlands. Ska se om jag kan ladda upp lite bilder nu.
Bild 1. Ursprungligt massivt trä under plastmattan (gjorde ont i själen att bryta upp detta)
Bild 2. Uppbrutet
Bild 3. Höjdutjämning med parallella 45x95-reglar (höjdskillnaden var stor, uppåt 3cm)
Bild 4. Kutterspån minskat med ca 10 cm (efter uppuffning), ersatt med mineralull. Eftersom källare finns under bytte jag inte allt kutter, förutom längs ytterväggar där jag endast har glasull nu.
Bild 5. 28mm glespanel för golvvärmeslingor ovan 22mm golvspån skruvlimmat (golvspånet är också skruvlimmat. Där det svänger gjorde vi dem kortare, vilket vi senare kompenserade genom att skruva in småbitar av glespanel.
Obs. Elementet ni ser måste jag lämna för att vi ska ha någon värme kvar i huset då vi bor i andra halvan av huset. Men då väggarna tillägsisoleras och ökar ca 7 cm i tjocklek kommer inte de tidigare hålen från elementet bli kvar.
Bild 6. Plåtar och slang
Bild 7. Plåtar och hård board (3mm) tillsammans fastskruvat i glespanel. Kan lugna er en aning med att vi noga markerade slangen och fäste tillfälligt glespanelbrädor ovan den dolda slangen för att inte kunna skruva fel. (dock läskigt nog ändå).
Bild 8 Golvgips limmat (Casco boardfix). Här kom problemet med att huvudena på montageskruvarna gjorde att vi hade behövt mer skivlim. Vilket jag fick kompensera med ett lager reno.-gips 6mm, för att undvika att kanter emellan skivorna skulle kunna röra sig där det blivit luftfickor. :/
Bild 9. Renoveringsgips limmat med casco boardfix. Börjat kakla.
Bild 10. Kaklat och fogat = Golvet klart.
Alla golvvärmeleverantörer skriver överallt att man måste först köra med primer och sen limma golvgipset med skivlim ”Ardex 48”P para skrev:
Nu ringde jag golvvärmeleverantören och han sa att han trodde att de räckte att jag skruvade Golvgipsen om jag fäster den bra men rekommenderade lim 😅
Ja men golvvärmeleverantören... Då hade du ju lika gärna kunnat fråga någon på en parkbänk.
Är det någon du ska fråga så är det skivtillverkaren 🙂
Kolla vad det kostar med lim sen funderar du på om det är värt att riskera att plattorna börjar lossna...
Är det någon du ska fråga så är det skivtillverkaren 🙂
Kolla vad det kostar med lim sen funderar du på om det är värt att riskera att plattorna börjar lossna...
Varför följer du inte tillverkarens anvisning och trycksätter GV slangen innan du börjar skriva och sedan hålla koll på trycket under arbetets gång?K Kojfabriken skrev:
Är ju rätt trist att upptäcka ett läckage när allt är klinkrat och färdigt
Medlem
· Västra Götaland
· 3 103 inlägg
Sätter man en skruv i slangen så tätar skruven ett tag, sedan börjar den rosta och är inte tät längre...Fråga mig hur jag vet. (
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tagit ned kakel - hur täppa för eldosor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Snickare förlorar mot husägare efter att bevis inte tagits upp
Artikelkommentarer -
Nytt parkettgolv redan tagit ur förpackningen
Golv -
Tagit in firma för att montera toa och täta läckage
Juridik -
Parkering - Tagit bort matjord 60cm. Fylla på med sand först?
Altan & Uteplats