Byggahus.se
Har ni tittat på om andra delar kan vara behandlade? Kanske långsökt, men vi hade impregnerad råspont i huset. Tror inte många känner till att det kan vara så

S
Men fyfan vilket elände :( beklagar verkligen. Finns det någon chans/risk att det kan vara vindskyddet innanför teglet som luktar? Alltså asfaboard eller vindpapp eller vad det kan finnas där inne.

S Shova skrev:
Har ni tittat på om andra delar kan vara behandlade? Kanske långsökt, men vi hade impregnerad råspont i huset. Tror inte många känner till att det kan vara så
Hur kom ni fram till det?

D Derbyboy skrev:
D Derbyboy skrev:
Vi skickade en prover till Eurofin Pegasus lab.

….och de va gröna eller kunde man se på råsponten att de var behandlade?

Man kunde inte se att den var behandlad. men bröt jag bort en bit och luktade på den eller fuktade den och väntade en liten stund så kändes lukten omedelbart. Den var tryckt

S Shova skrev:
Man kunde inte se att den var behandlad. men bröt jag bort en bit och luktade på den eller fuktade den och väntade en liten stund så kändes lukten omedelbart. Den var tryckt
Tusen tack!

D Derbyboy skrev:
Tusen tack!
fick tips från labbet att man kunde ta en bit, fukta den och lägga i en plastpåse. Sen förvara plastpåsen på annan ”luktfri” plats. Då kunde jag känna lukten redan utanpå påsen

Kanske kan vara svårt ändå. Jag menar om råsponten i trossbotten ligger mot tjärpapp som är källan så lär ju råsponten vara luktsmittad efter 50 år….

D Derbyboy skrev:
Kanske kan vara svårt ändå. Jag menar om råsponten i trossbotten ligger mot tjärpapp som är källan så lär ju råsponten vara luktsmittad efter 50 år….
För oss var det råsponten under innertaket i alla rum som var behandlad. Den upp mot vinden alltså. Och mellan våningarna, då vi har källare också.

Vilket hävla otyg att behandla råspont som sitter ”inomhus”. Är det bra nu, med lukten alltså?

D Derbyboy skrev:
Vilket hävla otyg att behandla råspont som sitter ”inomhus”. Är det bra nu, med lukten alltså?
Det har blivit extremt mycket bättre, men vi är inte helt färdiga ännu. Har delar av taket i källaren kvar. Men vi byter syllarna där nere också när vi ändå håller på och river ner taket, så tar lite tid

Bra jobbat! Kämpa på :)

C
S Shova skrev:
Det har blivit extremt mycket bättre, men vi är inte helt färdiga ännu. Har delar av taket i källaren kvar. Men vi byter syllarna där nere också när vi ändå håller på och river ner taket, så tar lite tid
Vi har tegelhus med träfasad på överdelen. Ena sidan är bytt. Den va inte impregnerad. Vilka ämnen va det i den? Vilka fenoler?

C Cillisa skrev:
Vi har tegelhus med träfasad på överdelen. Ena sidan är bytt. Den va inte impregnerad. Vilka ämnen va det i den? Vilka fenoler?
triklorfenol och tetraklorfenol

• Gilla
Cillisa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.