5 061 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Tätskiktsproblem!
Hej bygger badrum och har fått lite problem när jag gjort mitt tätskikt, använder kiltos keragreen och kerrasafe systemet. Problemet är att jag lagt lite för tjockt med keragreen under en av våderna på golvet, den vid avloppet så det torkar inte. Är det någon som upplevt liknande problem och har någon en bra lösning. Det är 4-5 dagar sedan jag satte tätskiktet och det har varit drygt 20 grader i rummet
Torkar det om man sätter igång golvslingorna eller ska man sitta lugnt i båten och vänta ut att det torkar.....
Torkar det om man sätter igång golvslingorna eller ska man sitta lugnt i båten och vänta ut att det torkar.....
Redigerat:
Under tätskiktet är det fiberarmerat golv/rot spackel från samma tillverkare kilto som är primad med kilto primer.
Det visar sig på det viset att det är mjukt under kerasafe duken, massan går att flytta omkring. Vid väggen så kunde jag trycka ut en del men längre in på golvet så går ju inte det...
Varför inte slå på golvvärmen?
Det visar sig på det viset att det är mjukt under kerasafe duken, massan går att flytta omkring. Vid väggen så kunde jag trycka ut en del men längre in på golvet så går ju inte det...
Varför inte slå på golvvärmen?
Jaha, ojdå.. Inte konstigt att det tar tid. Körde du inte med en gummispackel och tryckte ut bubblor och så mot kanterna? Då borde överflödet av tätskikt följt med.
Jag gissar att spacklet inte har brunnit i fyra veckor. Har det det så kan du slå på golvvärmen, sedan är frågan hur mycket det hjälper.
Jag gissar att spacklet inte har brunnit i fyra veckor. Har det det så kan du slå på golvvärmen, sedan är frågan hur mycket det hjälper.
Jo jag tryckte all luft men trodde att jag gjorde mig en tjänst om jag la lite tjockare vi golbrunnen.....
Det har brunnit i ca 3 veckor men som du säger det kanske inte hjälper så mkt....massan är ju instängd i ett ångtätt skikt mellan duken och den massan som börjat härda......och den behöver väl dunsta för att torka ordentligt.
Nu är frågan vad göra.........riva upp våden och limma om den eller....
Det har brunnit i ca 3 veckor men som du säger det kanske inte hjälper så mkt....massan är ju instängd i ett ångtätt skikt mellan duken och den massan som börjat härda......och den behöver väl dunsta för att torka ordentligt.
Nu är frågan vad göra.........riva upp våden och limma om den eller....
Redigerat:
Tror att mitt problem har löst sig!
Efter nu nära 3 veckor börjar det kännas som tätskicktet torkat under duken....
Däremot så har det blivit en liten spricka mellan vägg och matta. Det är säkert tätt eftersom de överlappar och är limmade med dubbla strängar fästmassa.
Men det sticker i mina ögon så jag kommer att lägga på ett extra varv tätskikt och fiber remsa i dusch hörnet.
Efter nu nära 3 veckor börjar det kännas som tätskicktet torkat under duken....
Däremot så har det blivit en liten spricka mellan vägg och matta. Det är säkert tätt eftersom de överlappar och är limmade med dubbla strängar fästmassa.
Men det sticker i mina ögon så jag kommer att lägga på ett extra varv tätskikt och fiber remsa i dusch hörnet.
Felet var att jag la för mycket tätskikt under mattan, och den är ju enkomponent så att något måste avdunsta alt komma i kontakt med luft för att torka/härda. Och för att duken är ångtät så tar det extra lång tid om man lägger för tjockt.
Det är min teori....så mitt tips är att följa tillverkarens anvisning!
Det är min teori....så mitt tips är att följa tillverkarens anvisning!
Klicka här för att svara