Vi bor i ett nyckelfärdigt hus som blev klart för fyra år sedan. I helgen upptäckte jag att halva klinkergolvet, 2-3 kvm, har släppt från plattan och lyft ca 1-2 cm i tvättstugan. Den vattenburna golvvärmen hade varit avstängd en period när dottern vred upp rumsregulatorn på max. Dagen efter hade golvet släppt. Vi har FLVP med radiatorer och golvvärme så vi har en shunt för golvvärmen som är maxbegränsad av VVS-montören. Shunten stod och har alltid stått på max. Jag är osäker på vilken framledningstemperatur jag hade under den natten men maxberänsningen borde ju vara inställd så att golvet ska klara sig vid maxtemp.
Det är alltså tätskiktet som släppt från plattan.
Är det rimligt att detta kan hända utan att det är fel i konstruktionen?
Ansvarstiden är 10 år men hustillverkaren hänvisar bara till byggfelsförsäkringen (Gar-Bo). Att processa själv mot småhustillverkaren känns i princip omöjligt. Bevisbördan ligger på mig och med allt man hört om Gar-Bo så känns det bara som att jag kommer få betala deras utredning och sedan få avslag. Finns det en chans att jag kommer få ut någonting från Gar-Bo? Dom kan ju bara hävda att jag har skruvat av termostatdelen på shunten och kört för hög framledning. Svårt att bevisa motsatsen.
Det är alltså tätskiktet som släppt från plattan.
Är det rimligt att detta kan hända utan att det är fel i konstruktionen?
Ansvarstiden är 10 år men hustillverkaren hänvisar bara till byggfelsförsäkringen (Gar-Bo). Att processa själv mot småhustillverkaren känns i princip omöjligt. Bevisbördan ligger på mig och med allt man hört om Gar-Bo så känns det bara som att jag kommer få betala deras utredning och sedan få avslag. Finns det en chans att jag kommer få ut någonting från Gar-Bo? Dom kan ju bara hävda att jag har skruvat av termostatdelen på shunten och kört för hög framledning. Svårt att bevisa motsatsen.
Nu är jag ingen expert, men som lekman skulle jag hävda att all konstruktion som bygger på att man inte kan ändra värmeinställningarna utan att det pajar är fel.
Vad säger försäkringsbolaget? Kan du inte få dem att bråka med byggaren så du slipper?
/Norra
Vad säger försäkringsbolaget? Kan du inte få dem att bråka med byggaren så du slipper?
/Norra
Nja, jag förstår att golvet inte klarar samma framledningstemperatur som radiatorerna har (55 grd vid DUT), så det kan jag faktiskt köpa. Det är därför det är svårt att bevisa, även för försäkringsbolaget. Dessutom får jag ju betala självrisken på 23 000 kr även om det konstateras att byggaren gjort fel.
Känns som att det skulle bli billigare att riva upp skiten själv och lägga om nytt. Ser ut som att tätskikt och klinker är lagt innan betongplattan har torkat klart, alltså under 85% fukthalt i plattan. Var på ett jobb tidigt i höstas och då var det ett köksklinker (30x30cm) som hade rest sig som på din bild, bom i hela golvet så det var bara att lyfta bort plattorna gnom att lyfta lite lätt med en spackel
Har också varit inne på att bara riva av plåstret och fixa det själv. Känns som det kan bli en stökig resa med försäkringsbolag och hustillverkare, som kostar mer än det smakar.