Byggahus.se

tätskikt på blåbetong

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    jag har ett rum som har väggar av blåbetong med vävtapet som yttre lager - jag vill göra om detta rum till ett badrum (med kakel/klinker som yttre lager).
    Testade att sätta upp en bit kiilto folie direkt på väven, men den gick att avlägsna rätt lätt - för lätt.
    Vad har ni för råd:
    - För att tabort väven på ett enkelt sätt och damma minimalt?
    - Antar att man behöver spackla på blåbetongen (lite porösare än nyare varianter av lättbetong) för att kunna fästa våtrumsfoliet - vilket spackel - skall man prima innan spacklingen?
    - Mer att tänka på?
    ///Med vänlig hälsning Fredde

2. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag har Ytong blandat med lätt blåbetong i mina väggar och gjorde samma operation förra året.
    Köp en vettig andningsmask bara och så skrapa ner tapeten.
    Jag testade att ånga bort min väv men det fungerade inte alls. Det gick bäst med spackel och paketkniv.
    Hacka med spackeln och skär med hela bladet ute med paketkniven, liksom "raka" väggen, det fungerade bäst för mig...
    Några liter blod från knogarna sitter sen kvar på väggen...
    Jag hade oturen att en massa puts lossnade också och lagade först hålen med gipsputs men det lät ihåligt lite här och var så jag limmade upp våtrumsskivor med gipsputs och spikplugg (med stora brickor) för att sen våga lita på att kaklet skulle sitta uppe...