Byggahus.se

Tätskikt ovanpå betongbalkong utomhus?

1. T
    Medlem · Uppland · 6 inlägg

t90fpe

Medlem
    Hej, jag behöver få lite tips på tillvägagångssätt och materialval.

Jag har en balkong i betong ovanför entrén. Till saken har att den för ägaren målat både översida och undersida av balkongen med en tät färg så att färgen har flagna med stora sjok som släpper, såg för j-ligt ut. Nu har jag gått på översidan och undersidan av balkongen med en diamantslip och tagit bort färgen.

Min tanke är att måla undersidan av balkongen med en mineralfärg (silikatfärg) men jag vill lägga klinker ovanpå balkongen och en tanke som då slog mig, varför inte lägga ett tätskikt (duk) på ovansidan och sedan klinker på samma sätt som när vi gjorde badrummet. Då skulle vi hindra att fukt tränger in i betongplattan ovanifrån men tillåter att plattan andas genom att ha silikatfärg på undersidan.

Fungerar det är det bra? Om ja - vilka tätmassor och duk rekommenderas (ska fungera utomhus)?

Mvh
    Fred

2. F
    Medlem · 265 inlägg

fridde

Medlem
  3. T

t90fpe

Medlem
    Intressant! Jag ska absolut läsa igenom PDF:en. Jag har idag en kantplåt runt balkongen som är nedvikt runt balkongens yttersidor och jag har ett bra fall på ovansidan så detta ser ut att kunna fungera bra.

Tack för tipset om Ardex 8+9. Jag läser från Ardex produktblad: "ARDEX 8+9 kan också användas utomhus som skydd mot inträngande fukt på t.ex. terrasser, altaner och balkonger". Jag har läst på andra liknande produkter och de säger att deras produkter inte klarar utomhusmiljö och Ardex anger ingen temperaturskala. Är det någon som är mer insatt, mellan vilka temperaturer kan Ardex användas utomhus?

4. J
    Medlem · Södra delen · 258 inlägg

Jönas

Medlem
    Hur blev din balkong så här ett par år senare?

5. F
    Medlem · 265 inlägg

fridde

Medlem
    Jag jorde enligt det jag skrev ovan och det blev mycket bra! Har inte haft några problem sedan jag gjorde det.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Södra delen · 258 inlägg

Jönas

Medlem
    Tack Så mycket för den återkopplingen! Ditt resultat ska absolut vägas in när det gäller vår balkong

7. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 826 inlägg

nino

Renoverare
    Blev det Ardex 8+9 också?

8. F
    Medlem · 265 inlägg

fridde

Medlem
    Om du frågar mig så är svaret ja. Var väldigt smidigt att lägga på och blev ett ordentlig gummiliknande lager.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 22 inlägg

str2der

Medlem
    Är på G att göra samma arbete och har en fråga: vad valde du för sorts plåt i framkant på balkongen?

10. T

t90fpe

Medlem
    Jag gjorde på ett snarlikt sätt:
    - Slipade av hela ovansidan och undersidan med diamantslip för att få bort gammal färg och jämna till
    - Flytspacklade balkongen jämn med fall utåt
    - Kantplåt runt hela balkongen (befintlig kantplåt som är ingjuten i plattan)
    - Tätskikt med Ardex 8+9 i två motsatta riktningar
    - Klinker (Marrakesh) på ovansidan
    - Målade undersidan (som är ovanför entrén) med vit silikatfärg

Nu nästan 6 år senare är detta fortfarande som nyskick. Silikatfärgen har släppt på ett ställe på undersidan mot ytterkanten motsvarande ett halvt kreditkort i yta, misstänker att plattan blivit fuktig och blivit genomslag med salter osv. Plattan står ute dygnet runt, året runt, i ur och skur, snö och frost så jag tycker det är ganska bra utdelning hittills.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.