Byggahus.se
Hej,
Jag har sökt och sökt, men hittar inget entydig lösning på vår frågeställning:

Vi har grävt ur ett rum i källaren, isolerat och gjutit in golvvärme. Övriga rum har helt oisolerade golv som står direkt på sand. Källarväggarna är omdränerade och isolerade utvändigt för ca 10 år sedan.

Nu säger byggaren att vi måste lägga ett tätskikt på hela golvet och 10cm upp på väggarna innan vi kan kakla. Vi planerar att lägga klinkers på golvet och måla väggarna.

Vi har extremt torr källare (huset står i en sluttning), i rummet låg tidigare en plastmatta och det fanns ingen fukt under. Rummet kommer att innehålla tvättmaskin, torktumlare, ett handfat, bergvärmepanna och ventilationsaggregat. Ingen dusch eller toalett.

Måste vi ha tätskikt? Bör vi ha det?

O
Jag har fått för mig att man inte behöver tätskikt när tvättstugan ligger i källaren... eller alltså med betong under...

Har man isolerat golv ska man ha tätskikt har jag hört. Om man har gammalt betonggolv direkt på jorden så är det inte bra med tätskikt eftersom det kommer fukt underifrån.

Har jättedålig koll på detta men det låter inte alls som de rekommendationerna som jag har fått kring mina källare.

Tack för svar! Det bekräftar dock min uppfattning att det inte är särskilt tydligt vad som gäller...

Någon som faktiskt vet?

Jugend - Vilka rekommendationer har du fått?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.