Hej! Hade behövt lite råd kring tätskikt och tänkte nyttja detta kollektivs erfarenhet.

Vi har köpt ett gammalt ödetorp som behöver mycket kärlek. Vi är intresserade av byggnadsvård och gammal teknik men jag förstår att man tidigare hade kalla vindar och kattvindar som minskade risken för fuktproblem. Och vår tanke är att göra ett sovloft på vinden och öppna upp halva huset upp till nock. Detta ska bli ett året-runt-boende, dock ett enkelt sådant - inget badrum och kommer främst elda som värme på vintern. Kommer inte heller ha modern isolering någonstans utan vi kör på tjocka träväggar istället.

Idag ser det ut så här i taket: plåttak, Vindpapp, råspont.

Tanken är att sätta träpanel i innertaket men behålla balkarna så att de syns. Jag funderar över om man behöver ångbroms mellan råsponten och träpanel? Eftersom det inte finns ytterligare isolering kanske det inte behövs ångbroms? Jag är såklart orolig över potentiella fuktskador och efter att ha läst en del online så finns det lite delade meningar men mest hittar man information om moderna hus.

Så vad säger ni, har ni några fina tips?
Mvh Hanna

Noll isolering i yttertak ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Noll isolering i yttertak ?
Ja alltså tanken är att det räcker med de två lager av råspont och träpanel. Huset blir varmt när man eldar, men kanske man ska tänka om då värmen stiger…

Utan isolering kommer det bli bastuvarmt på sommaren och iskallt på vintern. När ni eldar upp på vintern blir det tillfällig bastu, tänk om.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja. Vad du tänker göra är att konvertera till varmvind (eller helt enkelt göra vinden till en del av huset och uppvärmd). Rimligt är att ha en luftspalt, isolera upp mot takstolarna, på med broms och klä med panel. Isolera kan du göra tex med träfiber skivor.

Ja här behöver ni tänka om. Utan isolering i taket kommer det som redan påpekats inte att gå att hålla värmen på vintern, och dessutom bli hett direkt solen tittar fram.

Jag skulle kika på någon variant av cellulosaisolering, i kombination med en ångbroms.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vippran Vippran skrev:
Ja alltså tanken är att det räcker med de två lager av råspont och träpanel. Huset blir varmt när man eldar, men kanske man ska tänka om då värmen stiger…
Skippa allt vad plast heter i detta hus!

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.