Byggahus.se

Tätskikt/fuktspärr bakom våtrumstapet

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Håller på att sätta upp en bänkskiva över vår tvättmaskin och torktumlare. Har silikonat som en galning för att täta skruvhål. Jag har några frågor:

1. Är det tätskikt/fuktspärr bakom våtrumstapet? Läste någonstans att våtrumstapet också räknas som tätskikt. Den är även nymålad med våtrumsfärg. Badrum och tvättdel skiljs åt av en skiljevägg men ingen dörr så det klassas som ett rum. Kakel i duschdelen och våtrumstapet i tvättdelen.

2. Jag efterdrog skruvarna (använder universalplugg) dagen efter att jag lagt silikon (tyvärr kunde jag dra åt dom lite) men nu funderar jag på om jag förstörde tätningen? Byta plugg eller bara köra med tjockare skruv samt ny silikon i hållet med pluggen?

3. Kan man fuktmäta själv för att jobba lite preventivt mot eventuell fukt?

4. Hur försiktig behöver man vara när det gäller ytor som inte är i våtzon 1?

2. S
    Anonym
    1. våtrumstapet? vad för någon?

2. silcone är ju flexibel. men är du orolig så gör om.

3. hur skall du mäta fukten? .

4. behandla allt på samma sätt

3. H
    Moderator · Nivå 25
    1 våtrumstapet, kallas ofta våtrumsmatta även på vägg. Den är fuktspärr i sig själv om den är korrekt monterad (svetsade skarvar).

2. Om detta var där ingen vattenbegjutning sker så skulle jag inte vara så orolig.

3. Njaaa. de fuktmätare som är rimliga att köpa för oss privatpersoner, mäter med nålar som man skall köra in i mätobjektet, och mäter elektrisk ledningsförmåga i materialet, inte lämpligt genom tätskikt. De är mest avsedda för att mäta fukthalt i trävirke, ex. innan målning. Proffsen har fuktmätare med "beröringsfri" mätning. Jag vet inte exakt hur de fungerar, men antar att de mäter med kapacitiv koppling, alltså skickar in en radiosignal genom materialet, och mäter egenskaper på det som reflekteras ut igen, då kan man också mäta materialets ledningsförmåga fast på djupet. Och det skiljer typ en faktor 100 i pris.

4. formellt så skall man ju fuktspärra ungefär lika. Och för just "fuktspärren" är det viktigt, de ytorna utsätts för lika mycket vattenånga som ytor direkt i duschen.

Men det finns en väsentlig skillnad mellan vattenbegjutna ytor och ytor som utsätts för vattenånga. Vattenångan tränger igenom många material, även det mesta i plastmaterial. Därför krävs extra täta material på de stora ytorna. Det är små mängder som tränger igenom ex. målarfärg, men på en stor yta. Vattenbegjutning däremot kan tränga in i stora mängder även genom mikroskopiska hål. Å andra sidan så tränger flytande vatten inte igenom ex. plastytor. Det är skillnad på vattentätt och gastätt.

Så en ev. dåligt tätad skruv på en plats där det inte rinner vatten skulle jag inte vara orolig för.

4. A
    Medlem Nivå 1
    1. Vet faktiskt inte, den satt där när vi flyttade in och har bara målats.
    2. Det lutar nog åt det.
    3. Vet ej, det var lite frågan. Om det finns något instrument man mäta med som lekman.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Men kondenstorktumlare och tvättmaskin, det kan bli rätt varmt i tvättdelen när vi kör dom, men det kanske inte skapar den ånga som du nämner? Bänkskivan är monterad precis ovanför maskinerna.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej finessen med en kondenstumlare är att det inte blir några större mänger fukt, ångan som lämnar kläderna kondenserar i värmeväxlaren, som kyls med luft från rummet, som släpps ut varm. Den fuktiga luften roterar bara inne i tumlaren och samlar på sig vattenånga när den passerar tvätten, som den släpper ifrån sig i värmeväxlaren.

Men poängen är lite att du får vattenånga från duschen som påverkar alla ytor i badrummet. Men det lilla som kan komma igenom en ev. mikroskopisk spricka i silikon runt en skruv, ställer inte till med någon skada, vattenångan bli problem om stora ytor släpper igenom ånga. Om det däremot rinner vatten in i skruvhålet, och OM där då finns en mista i silikonet, då kan stora mängder vatten komma ut i skruvhålet.

Så skruvhål långt från dusch och annat vatten, är nästan lite överkurs att överhuvudtaget köra silikon på, det blir så små ytor som vattenånga kan strömma ut i, men reglerna säger att det skall silikonas.

7. H
    Medlem · Nivå 19
    Redigerat 1 apr 2015 14:25
  8. A
    Medlem · Nivå 19
    Notering, det fanns åtminstone på 80-talet något som kallades våtrumstapet och sattes som vanliga tapetvåder utan svetsning (ingen kemsvets), dvs det var inga våtrumsmattor.
    Har de inte släppt i skarvarna, vilket var vanligt, så borde de vara täta om du målad dem med våtrumsfärg.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Badrummet är renoverat 2011, vet inte vad dom använde för material (ägde inte huset då), att det skulle vara våtrumstapet var en kommentar av en vän som renoverat själv, sen om det är helt sant vet jag inte. Ska kontakta byggfirman och kolla med dom.
    När jag plockade ner ett fäste idag så lossade lite av färgen på tapeten men jag tror den är intakt i övrigt, lägger på silikon så borde det vara ok. Ser inga skarvar alls, så den kanske är svetsad? Eller syns det?

10. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag är hellre på den säkra sidan och silikonar så mycket det bara går. Vill inte behöva renovera badrummet om 5 år pga fuktskador. Jag antar också att försäkringsbolagen behöver se att man följt byggbranschens regler om det mot förmodan skulle bli fuktskada.

11. A
    Medlem Nivå 1
  12. O
    Bannad · Nivå 15
    Lite OT men jag reagerade på att han sa att det var svårare att det tätt nu när alla kör med kakel... Har han missat att kakel inte är ett tätskikt? Känns lagom proffsigt...

TS, jag skulle inte oroa mig så mycket när det gäller dina borrade hål! Har du kört silikon så är jag övertygad om att det inte är någon fara! Det känns som att det inte heller står direkt i duschen, så då känns det ännu tryggare!

Jag lästa nån gång att om man ska göra ett hål i badrummet så ska man köra med silikon i hålet innan pluggen sedan silikon i pluggen...