Byggahus.se

Tätskickt vid våtrumsmatta + kakel, hörnskydd?

1. T
    Medlem · Västernorrland · 29 inlägg

tomtefan

Medlem
    Jag vill bara försäkra mig om att inga tillbehör till tätskicktet skall sättas innan matta limmas, eller är jag ute och cycklar?

Mattläggaren kommer nästa vecka, och jag har inte bestämt mig för vilket tätskickt jag skall använda... så jag har inte kunna läsa någon specifik monteringsanvisning.

En annan fråga också, jag har köpt hörnskydd i metall, men börjar ifrågasätta om dessa verkligen är nödvändiga. Skall de monteras innan golvmattan (antagligen?). Hur monteras sådana hörnskydd? Med spackel eller, och i så fall vilken typ av spackel?

2. K
    Medlem · Västra Götaland · 11 inlägg

Krister17

Medlem
    Hörnskydd har du för att skydda gipsen i ett ytterhörn för slag och stötar. det måste monteras med skruv som går in i regeln bakom gipsskivan från båda hpållen, eEller med en speciell hörnslagare som flikar in metallen i gipsskivan , finns på välsoterad bygghandel.
    sedan spacklar du in hela hörnskyddet före mattan monteas.

3. T
    Medlem · Västernorrland · 29 inlägg

tomtefan

Medlem
    Ok, tack för den informationen, tydligt och innehållsrikt. Det skall alltså alltid monteras i ytterhörn? Antar iaf att de inte skadar att montera, särskillt med tanke på att jag redan har köpt dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.