Byggahus.se

Tätningsmassa runt rörgenomföringar?

1. K
    Medlem Nivå 5
    För ett tag sedan renoverade vi ett badrum där hantverkarna hade satt någon form av tätningsmassa (silikon?) runt rörgenomföringarna under handfatet. Osäker om detta gjordes av röris eller kakelgubbarna som satte tätskiktet.

I nya huset sitter inget sådant. Jag frågade entreprenören om detta och han sa att man inte sätter det eftersom man har tätningsduken och manchetter etc runt röret. (samma kille hade dock väldigt svårt att svara på vad som gällde för andra enkla saker, så har svårt att tro att han vet vad han pratar om, installatörerna är andra firmor som anlitas av entreprenören)

Vad gäller? Sätter man tätningsmassa runt rören, utanpå tätskiktet?
    alltså utöver manschetter etc, kanske som extra säkerhet? Eller för att förhindra att vatten kommer ner mellan kakel och tätskikt?

Ser detta rätt ut?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20160114_094723.jpg

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Är tätskiktet korrekt så behövs det ju inte men det kanske ser visuellt roligare ut om man tätar med något.

3. HandySmurf
    Medlem · Nivå 8
    I detta fallet borde installationen ha avslutats med någon form av väggbricka för rör-i-rör-installation. Jag tycker inte att det ser rätt ut.
    Det skall sitta en manschett på höljet till rör-i-rör men den är täckt med fix så det går inte att se om det gör det eller ej. Detta är saker som endast kan dokumenteras genom att fotografera alla delmoment vid badrumsbygget.

4. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
  5. P
    Medlem Nivå 5
    Vadå duger inte? Vadå SKA sättas i spänn mot en vägg bricka? Nej det är fullt godkänt att montera detta så, kanske inte jättesnyggt men inte en jävel ser ju detta under en kommod!

6. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    Enkelt, godkänt och kostnadseffektivt.

Snyggt är det inte men det sitter under en kommod så det behöver inte vara mer än såhär.

7. H
    Medlem Nivå 6
    Huvudsaken är väl att rören är rätt fixerade bakom tätskiktet?

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9
    Böjer mig för sakkunskapen. Jag trodde allt att röret skulle avslutas mot en väggbricka. Det där tycker jag ser bedrövligt ut dessutom.

9. Krilleman
    Plumber · Nivå 25
    En väggbricka är inte tät mot skyddsröret. Det blir samma sak. Men det blir större krav på klammringen så rören sitter stabilt.

10. V
    Medlem · Nivå 10
    om vi förutsätter att tätskiktet är gjort ordentligt så är det inga konstigheter! Att sätta täckbricka där är i min uppfattning helt meningslöst, då det verkar vara inne/under en kommod!

11. S
    Medlem · Nivå 14
    men som jag redan poängterat så hade ju det visuella kunnat åtgärdas genom lite tätning i kaklet. Lite vit latex runt där så hade det ju sett betydligt trevligare ut.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    OM det finns korrekt tätskikt med manshetter så är det inget fel med det vi ser på bilden. Men det är rätt fult utfört.

Men jag ifrågasätter om det verkligen finns manschetter. Om man tittar lite närmare på bilden av det bortre röret där man ser skyddsröret tydligt. Borde inte manschetten har stuckit ut nästan lika långt som skyddsröret? Dvs. den borde väl synas på den bilden?

13. K
    Medlem Nivå 5
    Utseendemässigt struntar jag i i detta fall. Det är lite trist att det inte är snyggt gjort, men under kommoden syns det inte och jag är ute efter rena konstruktionsfel i detta fall, då entreprenören har strulat och felat på många andra ställen.

Som det verkar på era svar, är detta alltså OK. Men jag ska kolla närmare och se om jag kan ta bättre bilder, så vi kan se om det saknas manschett. (osäker själv på hur det ska se ut.
    Återkommer med bilder.

14. D
    Medlem · Nivå 7
    det behöver inte vara manschetter, är det så att dom använder sig av plastmatta så göra dom år i mattan i rätt storlek och drar en mjukfog runt själva skyddsröret. Men är det ett tätskikt av folie-typ så ska det sitta manschetter. Att det inte är brickor är ren lat/snålhet det kostar oss som vvsföretag mindre är 10kr per rör att sätta en vit täckbricka