Hej!

Har nyligen köpt hus och flyttat in, har märkt att det drar enormt mycket från båda mina glasdörrar, speciellt i nederkant.

Har tänkt jag ska köpa en list och täta nederkanten med, men vad ska jag söka efter? Det här känns ju inte riktigt som ett ställe att montera en P-List eller liknande på, eller?

Närbild på en dörrtröskel med grå matta och en del av en sko synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet dörrtätning på skjutdörr med synlig skada och dammansamling.
Skapa konto

Det sitter en svart tätningslist längst ut på dörrbladet, den ska täta mot tröskeln, men det ser ut som att den vita plåten sitter för högt upp så att tätningslisten tar i plåten istället för tröskeln.
Om det är så så kommer det att dra in luft mellan plåten och tröskeln.

• Gilla
Totalkrill
  • Laddar…
Jag gick och kontrollkollade, och visst är det så!, det borde ju gå att korrigera hyffsat enkelt!

Men alla de där skenorna under dörren, med sliten borstlist på och så, det borde väl vara något i de skenorna med? Tänkte främst i de skenor där inget sitter nu, som går in en bit över vårt golv.

Sen om jag vill byta borstlisten, råkar du veta var jag bör vända mig för att få tag på nya?

Hittar ingen borstlist med liknande konstruktion...

Digital skjutmått mäter tjockleken på en vit borstlist mot en mörk bakgrund.
Skapa konto

• Hand håller en vit plastborstlist med grå borst och unik konstruktion vid fönsterkarmen.
    Skapa konto
Kontakta ett företag som tillverkar/säljer PVC dörrar och fönster så kan de kanske hjälpa dig.
Det mesta som rör PVC fönster och dörrar är importerat och därför är inte all försäljning av tillbehör etablerad på svenska marknaden.

Har du kontrollerat om det är möjligt att sänka dörrbladet lite och om det minskar problemet med att det drar?

Redigerat:
Jo, jag sitter dock i funderingarna om jag kan ta och köpa en självhäftande list, och sedan låta bli att ta bort tejpskyddet så att de går att glida in i skenan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.