Byggahus.se

Tätning mellan sten och golvregler

907 läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Är i slutfasen av mitt sommartorptillbygge. (Trappan till vinden och elektrikernas sista jobb är grovt det enda som återstår.) Stommen utfördes av två snickare. Resten (ytterpanel, takpannor, fönstermontering, isolering, innerväggar, golv och allt annat innerjobb utförde jag själv, med assistans av far min). Så här i efterhand börjar jag fundera på om jag verkligen utförde en del delstegsjobb på bästa sätt. T.ex. vid ”skarven” mellan innersta regeln och gamla delen. Det mellanrummet blev 15–20 cm brett. (Se bilder.) Den gamla delen där utgörs mest av stenar, på vilka timret vilar. Byggkontrollanten tipsade om att fylla det utrymmet från ovan med fyllnads/tätningsmaterial (nåt slags betong har jag för mig). Jag tyckte det lät för omständigt och sa att jag skulle försöka lösa det på samma sätt som mellan övriga regler, dvs isolering på trossbottenskivor. Jag fick dock inte riktigt till det. Det blev isolering på råttnät, och riktigt tätt blev det nog inte överallt. Bl.a. vid vatten- och avloppsröret. Det är nog inte omöjligt att råttor tar sig in där, och jag funderar på om det inte kan finnas risk för fuktskador också. Speciellt som sand-plast-makadamlagret inte hamnade riktigt ända in; det sluttar lite sista biten in mot gamla delen.

Det känns som jag borde förbättra det hela på nåt sätt. Nu när övriga trossbottenskivor, isolering, golv och allt är på plats är det svårt (men inte omöjligt) att komma åt springan underifrån genom att krypa in i ”källarutrymmet”, som är c:a 1 m högt. (Avståndet mellan sandlagret och reglerna.)

Nån som har nåt tips på hur jag kan förbättra tätningen underifrån? Kan man spruta in nåt tätningsmaterial, t.ex. fogskum? Att pressa in betong underifrån bli svårt. Butiken påstod att råttnätet skulle vara rostfritt, men jag har konstaterat i efterhand att det inte är det. Om det inte håller är det fritt fram för råttorna att ta sig in mellan reglerna.

/Sigge

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är bra om det nya och det gamla kan röra sig lite i förhållande till varandra. Därför bör du undvika material som motverkar detta. Jag har faktiskt svårt att komma på en lämplig lösning som du kan utföra underifrån. Det bästa hade varit någon form av hyllkonstruktion, som är tät neråt, och som du kan fylla med stenull. Ett annat alternativ är lecakulor, som även tål att ligga direkt mot stenen. Om mössen kan komma in så gör de det. Det är min erfarenhet.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 3
    Ja, det är ett alternativ jag funderat på också. Nån "hylla", som jag fäster i regeln. Och lägger isolering el nåt ovanpå. Lecakulor kanske kan vara nåt. Eftersom stenarna inte är helt jämna kanske jag måste täta med skum eller nåt längst in, oavsett . Jag har läst att det skall finnas fogskum som blir något elastiskt när det torkat.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag är något tveksam till fogskum i det här fallet. Det känns som om det inte blir kontrollerbart. Men det kanske finns de på detta forum som har andra erfarenheter. Lecakulor brukar kunna packa sig ganska bra mot ojämna stenar.

5. S
    Medlem Nivå 3
    OK. Ja, jag hade hoppats på lite fler tips här på forumet ;)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka