Tätning mellan spirorör och hålgenomföring?

913 läst  19 svar

1. C
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Hade hantverkaren var här idag. Se bild nedan, han fogade inomhus (fogskum=gult) mellan spirorör (blått) och vägg (orange). Utomhus monterade han ytterväggshuven utan att foga mellan spirorör och fasad. Jag frågade om inte samma sak måste göras utifrån och fick svar att fogen inomhus skyddar mot att varm luft möter kall luft och därmed ingen kondens. Jag frågade om risk för fukt när det regnar mot fasaden (tegel-isolering-betong) och han sa att det inte är någon fara, men om det kändes bättre att man kan dra en fogsträng mellan huven och fasaden.

Vill dubbelchecka detta med er för säkerhets skull, vad säger ni? Tänker på om det finns risk att fukt/vatten/kondens angriper isoleringen för att det utomhus inte är fogat mellan spirorör och tegel.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-3-12_18-56-17.png

2. C
    Medlem Nivå 9
    Bump

3. C
    Medlem Nivå 9
    Någon?

4. T
    Medlem · Nivå 9
    För din egen sinnesfrid kanske du ska köpa en tub utefog och en kittspruta och lägga dit en sträng.
    Det går nog fortare än att ens ta en bild och lägga upp här.

5. C
    Medlem Nivå 9
    Tack för inputen, undrar dock om det är en godkänd lösning så att säga?

6. T
    Medlem · Nivå 9
    Plåtslagare och ventilationare använder utefog till att täta huvar, plåt och allsköns grejer som behöver en elastisk tätning.
    Funkar för dig med.

7. C
    Medlem Nivå 9
    Har tec7 hemma får väl smeta på lite av det då :) tack!

8. C
    Medlem Nivå 9
    Nu har jag tätat runt hela ytterväggshuven (samma som på bilden) med Tec7 crystal clear. Helt tätt mot tegelfasaden så nu ska det inte kunna gå uteluftströmmar i rörgenomföringarna eller regna in bakom huv. Även tätat inomhus så detsamma gäller inneluften. När jag fogade undersidan av huven rann det ned vatten som jag antar har regnat in bakom huven, det vatten som är kvar dunstar väl och "klättrar" ut. Det jag varit mest bekymrad över är kondensbildning på ventilationsrören som går genom fasaden då t.ex. avluften är varmare än luften inne i rörgenomföringen, och att det på så vis skulle orsaka fukt i isoleringen. Är det säkert nu och kan jag släppa detta? #tvångstankar#hypokondri

9. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Det hade varit bättre att endast ha tätat i ovankant mellan huv och tegel, där ev slagregn kan tränga in. I övrigt bör det inte vara fukttätt, just för att ev fukt inne i väggen ska kunna torka ut utåt. Det ska aldrig vara fukttätt åt både in och utsida på väggar.

Är det bara hermetiskt tätt på insidan så är du hemma, precis som din hantverkare sa. Visst, finns risk för slagregn så bör ovansidan utomhus säkras mot inträngande vatten i väggen. Antingen med en sträng elastisk plastmassa, eller ett bleck ovanför, som i sin tur tätas istf venthuven.

• Laddar…
  10. C
    Medlem Nivå 9
    Vad innebär hermetiskt tätt? Går inte fukten ut genom teglets fogar till exempel? Om jag nu gjort fel blir det ett jäkla jobb att få bort tec7 fogen :/

11. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Byggplast/ångspärr är vad jag menar med hermetiskt tät, dvs ingen fuktvandring genom.

Har man sådana täta mtrl på både in- och utsida så kan ev instängd fukt inte dunsta/ventileras bort. Nu kan det tänkas, som du påpekar, att det kan ventileras lite i sidled. Särskilt om det finns en luftspalt mellan tegel och isolering. Men jag tror att det hade varit bättre utan tätmassa runtom på utsidan. Tror dock inte att du måste ta bort det nu, eftersom jag inte kan se ngn orsak till att det blir ngn fukt där. Förutsatt att det är fukttätt på insidan.

Huruvida fogskum är fukt-/ångtät vet jag inte, men det viktigaste är att insidan är helt tät mot fuktvandring inifrån och ut.

12. E
    Medlem · Nivå 11
    [​IMG] Du har säkert en luftspalt innanför teglet för att teglet ska hålla sig torrt och dit klet är bara onödigt men behöver inte tas bort. Det som oldboy menar är att det är bättre att täta springan mellan teglet o huven på översidan, så inte regn kan ta sig in bakom huven.

• Laddar…
  13. C
    Medlem Nivå 9
    Han smetade även en tub latexfog inomhus ca 10 cm in i genomföringen. Jag har beställt armaflex som jag också ska lägga runt frisklufts och avluftsrören, både där de går in i aggregatet men också där de går in mot väggen tänkte jag. Generellt sett, med väggar i betong och tegelfasad, med hål i väggen typ 2,4 meter upp, är det ens sannolikt att det uppstår ”kritiska” fukthalter?

14. C
    Medlem Nivå 9
    Huset måste väl bara byggt enligt bilden du visar (byggår 1981). Nu finns ju ingen risk för vatten bakom huven och fuktvandringen kan ske genom luftspalten om jag förhindrat det från att krypa ut runtom huven antar jag (y)

15. C
    Medlem Nivå 9
    Jag gick ut för att se hur tec7 fogen härdat och den var kanske halvvägs genom och jag lyckades få bort fogen på underkanten av huven. Det var i samma konsistens som en godisråtta typ :p så nu går fogen på ovansidan och sidorna som du sa var bättre

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: