Byggahus.se

Tätning mellan badrumsdörr och kakel

1. N
    Medlem Nivå 1
    För några månader sedan köpte jag en lägenhet där det stod att badrummet var fackmannamässigt renoverad med tillhörande kvalitetsdokument från en bygg och plattläggare. Bestämde mig igår för att lyfta på övre delen av en list som sitter fast på dörrkarmen och såg att det inte är någon tätning mellan dörr och kaklet. Listen överlappar kaklet och det sitter inget som tätar.
    Är det verkligen fackmannamässigt renoverat om det saknas tätning mellan kakel och dörren?
    dorrkakel.png

Redigerat 5 jan 2015 15:36
  2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Det går inte att ta en bild som inte är supermakro? Jag sitter här och försöker se vad som är på bilden men kommer inte fram till något:confused:

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 12
    Samma här. Samtidigt som det ju låter lite konstigt att man lyft på dörrkarmen för den sitter ju fast får man hoppas.:(

4. N
    Medlem Nivå 1
    Kan ta en bättre bild så fort jag är hemma.
    Till vänster är dörrkarmen som sitter fast. :)
    Till höger är en list som är fastspikad mot dörrkarmen som täcker både kakel och karmen.
    Innanför är det som är bakom kaklet.

5. S
    Medlem Nivå 7
    Fattar inget av bilden. Men säger som såhär, leta fel med ljus och lykta skall man göra innan man köper. Att börja oroa sig för att det inte är scilikon mellan foder och vägg tycker jag är lite löjligt. Tätskiktet sitter under kaklet och måste sluta vid dörren för att du skall kunna komma in i rumet.

Så om det är scilikon du tycker saknas mellan foder och kakel så dra dit lite själv, alt undvik att duscha mot dörren ;)

6. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar Steinmeister.
    Anledningen till att jag tittar extra noga på badrummet i efterhand är att kvalitetsdokumentet är förfalskat och att badrummet inte är renoverat av en behörig entreprenör. BKR intygar att entreprenören inte var behörig vid renoveringen.

7. S
    Anonym
    bara tätskikt på väggarna. men du vill att det ska gå ut på karmen också?
    hela badrummet skall ju inte vattenfyllas.
    sedan är det konstigt att dom kaklat ut på karmen

8. T
    Allvetare · Nivå 14
    Det sjuka är att det faktiskt kom ett tillägg av regler förra året i BKR och där skrivs det att det ska vara tätat mellan vägg och karm. Tror dom att badrummet är ett akvarium?

5.1.2 Spalt mellan vägg och karm
    Om dörr eller fönster är placerad i våtzon 1 på någon av de väggar
    där dusch eller badkar är monterade, ska tätskikt dras ut på karm,
    se figur 10. Alternativt om karm inte är monterad, kan tätskiktet
    vikas runt väggens hörn för att på så sätt skydda dess kant, se figur 11.
    Även andra lösningar kan förekomma.
    Vid spalt mellan vägg och karm vid golv/väggvinkeln ska försegling
    alltid utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg oavsett
    placering i rummet.

ZNS9k7L.png

• Laddar…
  9. S
    Anonym
    va löjligt. hellre då vika runt regeln än mot karmen. karmen rör ju på sig

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu gäller detta bara i våtzon 1. Och det är väl rätt ovanligt med dörr i zonen?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man skall kunna anse att dokumentet är förfalskat, så måste det vara ett dokument som utger entrprenören för att vara certifierad, om han inte är det.

Vilken firma som helst kan skriva ett dokument som säger att de följt ex. BKR reglerna. Det blir en förfalskning först om de hävdar att de är certifierade, ex. genom att använda BKRs dokument rakt av, det får bara användas av certifierade firmor.

Jag tror inte att avsaknad av tätskikt mot karmen kan betraktas som ett fel (såvida inte dörren sitter inom duxhutrymmet). Har du någon indikation på att det är felaktigt utfört?

12. K
    Medlem Nivå 1
    Frågan är om hela våtzon 2 (hela ytan) ska vara belagd med tätskikt, eller ej. Om den ej behöver vara det, hur långt från karmen behöver då inte vara tätat om det ska vara fackmannamässigt gjort?

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Hela ytan skall vara tätskiktad. Men man har normalt inte anslutit tätskiktet till karm på dörrar eller fönster.

14. S
    Anonym
    våtzon 1 är ju nästan hela rummet. iallafall hela golvet med uppvik. och där duschen eller badet är placerad och också den del av våtutrymmet där vattenskador är vanligast.

15. K
    Medlem Nivå 1
    Tack hempularen för sakligt svar.

Bilden visar vad jag kan förstå karmen till vänster, och en täcklist till höger vilken inte verkar vara tätad utan endast spikad på plats.

Bra, då har vi konstaterat att hela ytan ska vara tätat med tätskikt.

Av bilden att döma ser det inte ut som det, (rätta mig om jag har fel) hela ytan ser inte ut att vara tätad vad jag kan se.

En fråga kvarstår dock, hur långt från karmen får man avsluta och lämna väggen fri från tätning, 1mm, 1cm, eller 2 dm för att uppfylla kravet på "fackmannamässigt utfört".

Redigerat 5 jan 2015 18:13