Byggahus.se

Tätning av bastu med liggande 45x70

1. N
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Nikolai

Medlem
    Hej.
    Kommer att bygga timrad bastu i liggande hyvlad 45x70. Yttermått L:460, B:220, H: 220
    Tänkte stapla dessa på varann liggandes för att få 70 mm tjock vägg. Det blir 49 bräder högt.
    Skruvar ihop efter hand. Vill inte ha något annat i vägg.
    Utsidan kommer att brännas till kol med gasolbrännare.
    Golvet i bastun är tänkt att vara glespanel/öppet.

Men tätningen i väggen, kommer det att blåsa in ?
    Ska man täta mer Byggmax oljebaserad utefog, eller bara låta bli?
    Kommer det att blåsa rakt in om sam skruvar ihop liggande 45x70 platt ? eller känns det tätt nog för en bastu?

Enkelhet är mottot.

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 179 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Du kommer att få en massa liggande skarvar i fasaden där vattnet kan rinna in och orsaka röta.
    Jag hade hellre haft en enkel form av stående panel utanpå. Råsågat entumsvirke, kanske till och med i blandade bredder, med läkt över skarvarna. Panelen kan du måla (svart falufärg?) eller kola vilket du vill.

3. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
  4. N
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Nikolai

Medlem
    Tack, den där med "stallgolv" var ett riktigt bra tips. Har länge sökt ett format på bastun som tilltalar. Eftersom jag redan har flera små stugor o samma gula färg son boningshuset vill jag inte ha en till, som får det att likna en stugby.
    Tillslut hittade jag "världens snyggaste bastu" som jag tänkte göra en ripp-off på.
    Denna: http://www.saunasavu.com
    Så frågan är kanske snarare hur ni tror att de gjort, hur den fungerar och hur länge den står sig?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    blackboxbastu.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.