Byggahus.se
Jag har hela garagefasaden full med hål som fungerar som ingångar för getingar. Hur tätar jag enklast?
Nere mot marken är det ilagt träkilar under varenda lockläkt, men det är ju lite jobbigt efteråt... Dessutom går det en spik rakt genom hålet i varje öppning.

Försiktigt trycka i LITE fogskum? Inte så att panelen sprängs... Det kan expandera både uppåt och nedåt så borde inte vara någon fara? Stoppar det mot insekter eller kommer de äta upp det?

Alla typer av fogmassor kommer bli ett olidligt kletande och förbruka åtskilliga tuber.
20230723_162432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20230723_161732.jpg
Skapa konto

Myggnät i aluminium som knölas ihop och petas in under panelen och in i sprinagn på panelen är det enda som kan hjälpa

Aha, ja detr ju ett alternativ
Det blir ett väldigt knölande. Spikarna är verkligem mitt i.

• 20230723_225542.jpg
    Skapa konto
Testa med tussar av isolering. Jag tänker att det ändå borde hindra dem att hitta in från början även om de kanske (teoretiskt) kan peta bort dem.

D Dublin skrev:
Testa med tussar av isolering. Jag tänker att det ändå borde hindra dem att hitta in från början även om de kanske (teoretiskt) kan peta bort dem.
Inget bra, dom kommer att flytta bort det. I stugan byggde dom på vinden och gjorde stora gropar i isoleringen för att få plats för boet. Det var ca 30 cm hål.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Nissens
J jonaserik skrev:
Inget bra, dom kommer att flytta bort det. I stugan byggde dom på vinden och gjorde stora gropar i isoleringen för att få plats för boet. Det var ca 30 cm hål.
martin43 martin43 skrev:
Jag har hela garagefasaden full med hål som fungerar som ingångar för getingar. Hur tätar jag enklast?
Nere mot marken är det ilagt träkilar under varenda lockläkt, men det är ju lite jobbigt efteråt... Dessutom går det en spik rakt genom hålet i varje öppning.

Försiktigt trycka i LITE fogskum? Inte så att panelen sprängs... Det kan expandera både uppåt och nedåt så borde inte vara någon fara? Stoppar det mot insekter eller kommer de äta upp det?

Alla typer av fogmassor kommer bli ett olidligt kletande och förbruka åtskilliga tuber.
Visa bilaga 719381
Visa bilaga 719382
Det låter inte bra att de tätat luftspalerna i den nedre raden, det skall vara luftväxling bakom träpanelen.
Så vad du än gör, stoppa inte in något som hindrar lufttillförseln bakom träpanelen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
D Dublin skrev:
Det var det sämsta rådet i denna tråden. Att stoppa luftflödet till luftspalten är ett bra sätt att fördärva träpanelen på, även om det tar några år innan det märks.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.