Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Täta runt skiva vid igensättning av takfot?

1. M
    Medlem · Skåne · 156 inlägg

Metroid

Medlem
    Jag ska sätta igen vår takfot inför isolering av cellulosa.
    Tänkte fästa läkt mot takstolsfästena och sedan lägga en osb-skiva mellan dem och skruva fast i läkten, så att cellulosan kan sprutas mot skivan och sedan vidare upp mellan plastduk och råspont. Tanken är att det ska byggas tätt.

Har ni något förslag på vad jag kan använda för att täta de småspringor som blir mellan osb-skivan och takstolsfästen/råspont?

Funderade på om det går att använda någon PU-foam!?

Eller har ni något annat bra förslag?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    4_takfot med läktregel.jpg
    6_takfot med osb mot läkt.jpg

2. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 384 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det låter minst sagt lite udda att sätta igen så det blir tätt? Eller hur ska du ventilera vinden?

3. M

Metroid

Medlem
    Allt är enligt isoleringsfirmans anvisningar... :)
    Planen är att sätta igen takfot, samt troligtvis även ventilationen i gaveln vid nock...

Sätta upp en variabel ångduk (pro clima, intello plus) och sedan använda cellulosa lösull. Ingen fukt ska tillföras genom ventilering och den ev. fukt som kommer upp isoleringen ska kunna gå ut genom plasten under soliga dagar (vi har svarta betongpannor och sol hela dagen under soliga dagar, vilket tydligen är viktigt) och ventileras ut genom den vanliga mekaniska frånluften i bostaden.

Isover har en liknande lösning:
    https://www.isover.se/solutions/st72-oventilerat-papptak-med-losull-rei30-43-db

Redigerat 11 sep 2018 15:55
    • Laddar…
  4. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Intressant, men det innebär att man måste byta ut ångplasten i taket mot denna ångduk? Ser nu på dina bilder att du ser ut att ha rensat helt rent på vinden.

Men som svar på din ursprungsfråga, om jag förstod den rätt, så hade jag nog sågat ut kilar av osb och skruvat upp.

5. M

Metroid

Medlem
    Ok,så du menar att jag sågar ut smala remsor av osb, på några cm, och fäster i ovankant på osb-skivan och tryck så högt jag kan upp mot råsponten? Blir ju inte 100% tätt gissar jag, men kanske är okej ändå. Helt tätt blir det ju ändå inte gissar jag, hur jag än gör.

Stämmer. Jag har blåst ut allt på hela ovanvåning, ut till råspont. Flyttat till hanbjälkar, stödbensvägg och byggt på takstolar. Så nu blir det den nya duken och ny isolering. Förhoppningsvis innan det blir kallt :)

6. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Jag läste nog inte din fråga tillräckligt noga, jag trodde du menade detta:
    Skärmklipp.PNG

Men du menade mellan OSBn i bild och råsponten? Det är som du skriver helt omöjligt att få det helt tätt ändå. Trät rör sig dessutom med årstiderna. Så länge det inte är centimeterspringor så borde det duga.

7. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 707 inlägg

Oldboy

Medlem
    Om det händelsevis existerar smågnagare i närheten så bör du definitivt täppa till med massiva mtrl, och helst täta (dreva) varenda springa om du inte vill riskera att få in dem i isoleringen.
    T ex såga till en bräda eller skiva som fästs i yttersta golvplankan/innertaksbräda(?) och går ut till osb-skivan. Om det nu inte behöver vara isolering ner i springan?
    Annars som mexitegel var inne på - såga till kilar av brädor och spika i takstolarna.

Om man inte har principiella betänkligheter mot PU-skum så kan det nog hålla i 10-20 år gissningsvis, men det är ett elände om man behöver in och ändra något senare. Det fäster överallt och måste skäras bort, överallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.