Byggahus.se

Täta runt murad skorsten

1. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jag har murad skorsten och behöver täta mellan skorstenen och bjälklaget.
    Jag har FTX så jag får in isolering från vinden den sugs förmodligen in via glipan mellan skorsten och bjälklaget. Ca 1cm glipa mellan byggskivan och skorstenen på ovansidan sitter metallreglar.
    Vilken typ av fog får man använda här? Jag vill helst ha mjukfog ej silikon.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2017-7-10_17-46-40.png

Jag ser att jag behöver gå över skorstenen med lite rengöring.. Jag har slarvat lite när jag murade.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Oj. Man brukar gå emot med en list, men inte med större delar av brännbart material mot skorsten. Även om denna ser väldigt tät och fin ut.

"Rökkanaler med en yttertemperatur på högst 80 grader C bör ha ett avstånd mellan kanalvägg och brännbar byggnadsdel som är minst 10 cm. Utrymmet mellan kanalväggen och den brännbara byggnadsdelen bör vara luftat. Kanter på golvbeläggningar, takpaneler eller lister av trä som täcker mindre del av kanalväggens utsida, kan placeras i kontakt med kanalväggar, om inte rökkanalen är av stål eller gjutgärn"

Det normala brukar vara att låta en ram runt skorstenen bara innehålla stenullsisolering. Man separerar alltså annan isolering, lösull eller vad du nu har, och endast stenullsskivor ligger närmast skorstenen.

3. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Hej norrbottenstorpet!
    Jo jag förstår hur man brukar göra, men det fungerar inte eftersom det inte blir "gastätt"
    Vi har ju undertryck i huset och kommer suga in luft igenom isoleringen som ligger som dervning. Jag har ca 12 cm till bjälklaget från skorstenen, sen går skivmaterialet fram till skorstenen på insidan runt skorstenen ligger plåtreglar för innerhörn så det inte skall bli för svajigt. Jag skulle vilja fylla utrymmet mellan plåtregeln och skorstenen så jag får det "gastätt".

upload_2017-7-12_9-19-28.png

så jag tänkte att man skulle täta mellan plåtregeln och skorstenen.
    Ev vika en värmeduk och pula ner mellan som man sen drevar i
    upload_2017-7-12_9-23-46.png

duken kommer då pressas mot regel och skorsten och täta. drevningen pressar duken mot väggarna. Duken är tät så det kommer ej läcka in mellan skorsten och regel.
    Drevning kan man använda rockwool men vad skall man ha för duk?
    Lättast skulle vara att spruta in mjukfog i stället för drevning.

Jag måste få in nått för jag har lösull på vinden inte bara men mycket, vissa delar blev svåra att isolera med skivor.

4. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    • Laddar…
  5. N
    Medlem · Nivå 12
    Låter som en ok lösning!