Byggahus.se

Täta plåttak

1. S
    Medlem · Uppsala · 15 inlägg

Snyggsmurfen

Medlem
    Hej!
    Har ett plåttak som läcker ibland vid mycket regn/snösmältning och tänkte försöka täta innan vintern. Plåttaket är skruvat men "gummitringarna" som har suttit under skruvskallen har börjat torka sönder så tänkte ta någon form av tätkladd och smeta på runt/över varje skruv. Men det finns så många olika typer av kladd så har ingen som helst aning vad jag bör använda..

Läst lite att silikon inte är att föredra då det kan vara svårt att få att fästa. Så jag har hittat några andra som enligt beskrivning verkar vara det jag är ute efter. Någon som har erfarenhet eller vet vad det är för skillnad på de nedan? Eller finns det något annat som är bättre? :)

ESS FLEX MFX SVART
    TAKTÄTNINGSMASSA 1520 (http://www.bauhaus.se/taktatningsmassa-1520-0-3-l.html)
    BYGGmax Utefog (https://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/fog/utefog-svart-p18126)

2. M
    Medlem · Uppsala · 560 inlägg

Macarus

Medlem
    Fogen kommer nog inte klara att hålla emot någon längre tid. Temperaturvariationerna och därmed rörelserna är mycket stora på ett plåttak. Så kanske håller 1-3 år. Om du inte tänkt lägga om taket närmaste åren får du en lösning som klarar sig betydligt längre om du istället byter ut skruven. Skillnaden i jobb är inte heller så stor.

3. A
    Medlem · Stockholms län · 8 497 inlägg

Avemo

Medlem
    Som svar på frågan så tror jag på silikon. Du bör se till att det är rent innan du lägger på det. Men är du säker på att det är vid skruvarna det läcker? Finns det några skarvar i plåten? När det ligger mycket snö på taket kan det bildas barriärer som hindrar smältvatten att rinna av. Det kan då rinna in på ställen där fallet borde förhindra det. Finns det genomföringar för skorsten eller ventilationsrör? Det är andra känsliga platser.

4. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
    Ist för att kleta över skruvarna så byt ut dom mot nya skruvar med tätning om det funkar med standardlängden farmarskruv som går att köpa typ överallt

5. S

Snyggsmurfen

Medlem
    Grejen är den att vi vill höja taket och få ett halvplan extra, men det har vi inte råd att göra nu utan det får bli om kanske 3-5år. Så jag vill täta taket på enklaste/billigaste sätt som håller några år.

Skorsten finns men den är ordentligt tätad med något svart kladd så där läcker det inte in. På en liten del av taket är skruvarna extratätade för något år sedan och där läcker det inte heller in längre så det troligaste är att några av alla andra skruvar inte är tätade och släpper in vatten.

Min gissning är att standardlängd inte fungerar då det vad jag kan se verkar vara så att plåttaket är lagt direkt på någon form av innerpanel och utan läkt. Så standardskruvar blir nog alldeles för långa och som sagt vill vi inte lägga om tak nu för att om något år göra om hela takkonstruktionen. Plus att vi inte har pengar till att lägga om taket innan vintern och det vore trevligt med ett tätt hus tills dess :)

6. A
    Medlem · Stockholms län · 8 497 inlägg

Avemo

Medlem
    Även om det inte skall uteslutas tycker jag det verkar konstigt att det skulle läcka märkbara mängder vid skruvarna. Det finns olika längder på farmarskruv, och det borde inte vara ett problem om den är för lång. Men visst går det att silikona skallarna också. Det är inte i närheten av någon ränndal eller genomföring som det läcker? Eller vid en utbyggnad där det finns en övergång till en lägre takvinkel?

7. T
    Medlem · Sö · 1 939 inlägg

TheGame

Medlem
    Takmassa fungerar iaf finns lite olika fabrikat och utföranden
    Vissa är i på tub som man får lägga med spruta andra i hink som man slafsar på.
    Oavsett så lär vilken som helst funka.

• Laddar…
  8. S

Snyggsmurfen

Medlem
    Enda genomföringen som finns är för skorsten och den är tätad ordentligt. Ingen utbyggnad eller tak i vinkel finns och det verkar läcka lite här och där på taket så svårt att säga säkert att det inte läcker vid en skarv.
    Efter lite sökningar tror jag att det är trapetskorrugerad plåt som ligger och vid varje skarv är det två dalar/toppar omlott så tycker att det inte borde läcka in där, men det kanske det kan göra fast det ligger så pass omlott?
    Så det kanske är bäst att täta både skruvar och skarvar? Går det att använda samma tätmassa till både skruvar och skarv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.