Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Täta papptak efter montage av takstege eller taksteg

1. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 644 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Hej,
    Vi har köpt ett fritidshus med kamin, som dock inte är sotat sedan 2012.

Det kan ha berott på att taket troligen är omlagt därikring, men tyvärr monterade man då inte taksteg.
    Sotaren behöver komma upp på taket för inspektionen och då krävs detta.

upload_2021-12-8_8-54-54.png

Taket är ett papptak på spont.

Frågan är då: Om jag monterar en takstege (tex som CW lundbergs nedan) med skruv rakt ned i sponten ovanpå befintlig tak.

Hur tätar jag infästningen ?

Om jag använder asfaltsklister undertill och skruvar med farmarskruv, med packning, samt viker över takpapp som tätas med klister mot befintligt tak, kommer det hålla tätt tror ni ? Jag har ingen aning om vilken sorts papp som ligger på idag.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-12-8_8-57-54.png

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 916 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Varför inte köpa rätt fästen för papptak ;)

Då kan du ju antingen betala en takläggare att göra som man ska eller så lägger du en självtäck rulle från nock till takfot över fästerna med en riklig mängd taklim. Det senare alternativet skulle JAG bara fundera på om det redan är ett självtäcktak.

3. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 644 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Kollade på cw Lundbergs montageinstruktion, då hade dom ngn form av platta som sen skulle täckas över.
    Vet dock inte om jag kan matcha färgen på taket men det får kanske bli lite lappat...det vore snyggare om jag kunde få till det med mindre lappar dock.

Det borde gå att få tätt om man skruvar igenom och sen täcker på ngt sätt...Men problemet är väl om saker rör sig med tiden...

4. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 798 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Men om sotaren är grinig så kan han underkänna monteringen med farmarskruv då det inte är efter manualen, det ska vara dom stora plattorna med ett antal rostfria skruvar som sedan täcks med ytpapp

• Laddar…
  5. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 916 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Lägger du våden med ≈10cm utstick kommer det mesta försvinna under stegen men visst kommer det synas. Man kan inte över huvud taget göra motskarvar utan att svetsa pappen.

Min erfarenhet är att det inte funkar och träet runt skruvarna förstörs och fästerna blir lösa och då blir problemet större men att du skulle orsaka någon stor vattenskada är rätt osannolikt.

Har sotaren specifikt krävt stege? Min erfarenhet är att dom ofta inte bryr sig på låglutande papptak och under 6° behövs det aldrig stege på papptak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.