Byggahus.se

Täta mellan tak och tegelvägg

1. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Håller på med ombyggnad av mitt vidbyggda garage.

Har gjort om från plattak till sadeltak och har kommit så långt att det snart är dax att lägga takpannor.

Det jag funderar lite på dock är hur jag ska ska täta mellan taket och tegelväggen på huset.
    Har ju tänkt att använda en ståndskiva givetvis.
    Men jag har sett att många har klippt ståndplåten som en trappa för att följa fogarna i teglet. Är detta något man bör göra eller skulle det funka lika bra om jag fräste ett RAKT spår (diagonalt i vinkel med garagetaket) dvs fräser ett spår i tegelstenarna och fogarna
    för att slippa klippa och krångla med plåten?

Bild på taket och husväggen

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 257 inlägg

Mattias_Eson

Medlem
    Hej.

De plåtslagare jag jobbat med det senaste har gjort plåten helt rak, med ett litet "utvik" och ett omslag högst upp mot teglet. Så det blir som en liten ränna. Sedan fyller dom det spåret med kitt (mellan tegel och plåt i ovankant). Och plåten fästs i vägg med farmaskruv och plugg.

Har även satt sådana själv (jobbar som snickare) och det är ju lätt och smidigt. Även om det inte är lika mycket hantverk som att följa fogarna och fälla in plåten.

3. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Så du menar att plåten inte är nerfräst och invikt i teglet överhuvudtaget? Om jag förstod rätt så är plåten endast utvikt och sedan vikt/rundad neråt och glipa som blir mellan utviket på plåten och tegelväggen är sedan fylld med tätningsmassa ?
    Detta låter ju enklare än att fräsa ett spår som jag tänkt.
    Men blir det verkligen tätt?
    Iofs så här jag ju uppvik på underlagsduken upp mot teglet som jag har tätat med asfaltsklister/tätmassa oxo.
    Tänker mest så det är tätt över tid?

4. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Jag hade ju förstås tagit en diamantklinga och fräst in ett spår i teglet. Sedan hade jag tätat (med någon lämplig fogmassa/lim) både mot tegelväggen under spåret, liksom i spåret direkt.
    Blir nog svårt att få bättre tätning än så, känns det som.
    Ett tips är att fräsa in spåret med lite lutning, kanske 15-20 grader åtminstone, så att vatten rinner ifrån teglet så att säga. På så sätt blir det ytterligare lite säkrare.
    Brukar kolla en det på just sådant här har gjorts på andra hus, och jag tycker jag ser infrästa spår ofta. Så det är nog en bra metod, kanske den bästa?

5. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Om du fräser spår, så applicera ordentligt med lämplig tätningsmassa direkt i spåret och fyll det så gott det bara går. Tryck sedan dit plåten utan att du vickar den för mycket. Skruva dit det snarast eller fäst på lämpligast sätt, för att den skall bli där orörligt tills tätningen härdar/brinner (brinner = ifall det är någon cementbaserad tätning, som murbruk eller vad som helst).

6. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Det får nog bli ett spår ändå.
    Har aldrig kört med diamantskiva i tegel eller liknande förut men känns som att det kan va lite si och så att få till ett spår som är rakt och snyggt? Sen borde det väl damma jävel.

Får åka till ramirent och se vad dem har för roliga verktyg att hyra annars.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sätt upp en bräda på väggen med kanten där du ska ha spåret , och följ den ,går att skruva upp då hålen döljs under plåten , tänk på att det kommer att damma rätt häftigt med rött damm ,
    finns kraftiga dammsugare att koppla till

8. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Inga som helst problem eller svårigheter att göra raka fina spår med diamantklinga i tegel.

Sätt en bräda så du har kanten precis där spåret skall gå, så kör du efter brädan bara.

Skall du ha ett snefräst spår så kan du klyva brädan i samma grader som du vill ha fräsningen, med fördel. Då kommer det gå som en dans.

Jag rekommenderar lite större än 125mm skivor så klart, men det funkar även med det om du har lite tunnare bräda bara. Annars 180mm. 230mm är väl att ta i för detta tycker jag :D

En diamantklinga är heller inte dyr och den gör du måååånga meter spår med i tegel! Tegel är ju rätt mjukt jämfört med sten liksom. Ja, tegelfärgat damm kommer du få en del av, så det får du räkna med. Men det blåser du lätt bort.

Annars får du bygga något litet skydd runt klingan och koppla på en dammsugare, men utomhus hade jag inte brytt mig om det faktiskt.

9. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Tack för svar och tips.
    Mycket smart med bräda som guide/anhåll faktiskt :)
    Nu känns det mindre nervöst och så sparar man ju några slantar dessutom ;)

Fått upp teglet precis men några behöver kapas till lite så återkommer med detaljbilder nästa vecka när plåten sitter.

Tack igen

10. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Ok bara för att uppdatera lite så är nu allt tegel på plats och således "bara" plåtar och vindskivor etc kvar att göra på själva taket.

Efter att ha kapat några betongpannor med en diamantklinga så känns min nervositet kring att spåra i tegelväggen som ett minne blått ;)

Jag hoppas kunna börja med plåtarna imorgon, om vädret tillåter dvs

Här är en till bild så man kan se före och efter mm..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170912_154322.jpg

11. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Uppdaterar ifall någon skulle läsa :)

Fick vänta på att plåtslagare skulle göra mina ståndplåtar samt att jag jobbat hela helgen så fick jag idag iaf tummen ur att spåra i väggen
    Fäste upp plåten och ritade sen ett streck på väggen att gå efter.
    Sen va det bara att börja spåra.
    Körde på förhand utan planka eller dylikt.
    Gick fint då skivan i sig styr så att säga...

Här kommer några bilder på det halvklara resultatet. Ska tätas ordentligt i spåret och även lite bakom plåtarna innan dem monteras på riktigt så kommer det nog hålla tätt.
    20170918_154512.jpg
    20170918_153351.jpg
    20170918_154543.jpg
    20170918_154446.jpg

12. J
    Medlem · västragötaland · 1 526 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Fusk att vika ut plåte inget man ska göra fogen kommer tillsut släppa.
    Men att skära spår och sticka in plåten är godkänt.

13. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Ser bra ut! Tänk också på att få så dammfritt som möjligt i spåret innan du tätar det. Ser att det är en del tegeldam kvar. Blås rent ordentligt i spåret med tryckluft. Du kommer inte ångra det, för det kommer täta bättre.
    I det fall du använder cementbaserat så som puts eller så, så blöta det med vatten ordentligt innan applicering också. Så fäster det bättre.

14. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 273 inlägg

Peter2400

Medlem
    Hur har du fått underlagspappen tät mot teglet, det är väl egentligen viktigare än plåten som du satt nu?
    Hade det inte varit bättre om plåten satt under takpappen?

15. J
    Byggnovis · 18 inlägg
    Ja jag ska försöka gå det ordentligt rent/dammfritt. Tryckluft har jag inte tänkt på. Det kan jag låna en faktiskt.
    Tack för tipset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.