Byggahus.se

Täta läckande koppling

1. J
    Medlem · Uppsala · 27 inlägg

jgg

Medlem
    Röret på bilden går till ett expansionskärl. Kopplingen mellan C och D läcker. Först läckte det bara litegrann (någon matsked i timmen), men när jag började rengöra för att se hur det såg ut började det läcka mer.

Jag har nu tömt systemet, men hur får jag isär detta så jag kan täta kopplingen? Börjar jag med att skruva ut bit C från bit D, eller ska jag tvärtom skruva in C i D så den lossnar från B? B verkar inte vara fastlödd, den är tätad med lin på båda sidorna.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ledsen , det har rostat i gängan , det är galvade rör , kan sitta som bara f--n dom , äter upp sig själva samt sätter igen sig ,, har du otur och börjar vrida och det rör sig , så är risken stor det går sönder , angående att ta isär , så ser det mörkt ut för detta ,, p.g.a. det verkar vara ihopskruvat nerifrån och upp till EXp-kärlet , inga delningsmuffar
    Vad värmer du med , El , Ved ; värmepump , skulle nog rekommendera dig till att skaffa ett
    slutet exp-kärl , om kärlet på vinden inte är bytt , så kan du tänka dej hur det ser ut , det kommer konstant syre in från utsidan i sådana , det ruttnar inifrån , med lacka som följd , vattenskada i taket + lite till , om du ger dig på att försöka ta isär , så titta närmare värmekällan för att få loss det , kan gå men inga garantier
    PS I sådana lägen som du har , använder vi varma nyckeln ( gas ) och då brinner linet upp
    ganska lätt att skruva då , men i ditt fall går det nog inte

• Laddar…
  3. Stenolofanders
    Medlem · Östergötland · 819 inlägg

Stenolofanders

Medlem
    Vinkelslip, rörkap eller bågfil tvärs över C kanske? 90 gradersböjen D verkar vara galvaniserad: den och allt annat galvat ska bort av skäl som Liteavvarje anger. Om lösningen med öppet expansionskärl funkar bra i övrigt så skulle jag aldrig gå över till sluten expansion (tryckexpansion) utan att ha mycket goda skäl, eftersom rätt installerad öppen expansion är driftsäkert, säkert, billigt och bra.
    För att förebygga riskerna med syresättning av vattnet kan du hälla paraffinolja i expansionskärlet. För att förebygga att galvaniska strömmar (dvs det som fått ditt rör att rosta) letar sig vidare nånannanstans i systemet kan du passa på att sätta in en plastbussning eller ersätta en rörstump med PEX, nu när du fixar läckan.

• Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 17 960 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Plast röret ska sitta där man bytermaterial. Tex mellan järnrör och rostfritt kärl. Inte mitt på ett järnrör.

Ett öppet kärl kommer i princip att börja läcka någon gång. Så om man inte behöver väldigt stora kärl eller liknande är det vettigt att byta till slutet kärl.

5. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 488 inlägg

Krilleman

Plumber
    Muffen B är grön.

Grönmarkering på delar och gängbackar från "förr" är vänstergängat, (men inte gröna rör från Wirsbo). Alltså kan detta eventuellt vara en höger/vänster-muff.

Om det är så gissar jag på att sidan A är högergängad och sidan C är vänstergängad.

Men det är bara en gissning.

• Laddar…
  6. J

jgg

Medlem
    Tack för alla svar!

Inte bara "tryck dit nytt lin och dra åt", låter det som. Detta blir nog ett fall för rörmokaren.

Huset är ett f.d. åretruntboende som nu används som sommarstuga. Står tomt långa perioder, men hålls uppvärmt på vintern (8-10 grader). Enbart elpatron, finns vedpanna men den används inte.

Systemet är gammalt, och börjar det rosta upp och läcka på ett ställe kanske det finns fler kopplingar som är i dåligt skick. Jag har sett gamla "provisoriska" lagningar på ett par andra ställen. Risken för fler läckor närmaste åren känns ganska stor, eller vad tror ni?

Jag har funderat på att byta till direktverkande el. Enkelt, driftsäkert och inga läckor.

7. D
    Besserwisser · E · 17 960 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Kör du ändå på el och dessutom inte är där då att det finns risk för frysning då låter ju elelement som ett vettigt alternativ.

8. kulle
    Medlem · skåne · 1 915 inlägg

kulle

Medlem
    Eller kanske rent av Luftvärmepump och en elberedare för VV istället

9. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Jag sätter en krona på att den gröna muffen är en vanlig smidd svetsmuff eftersom den är slät. Har bara sett höger-vänstergängade gjutna muffar och dom har samma utseende som din vinkel men med ett längsgående brutet sträck.
    Det tar emot att föreslå, att du bör överväga att skrota radiatorsystemet helt ifall du ändå bara eldar med el. Det är dock bara röret till expansionskärlet som kan rosta. Väljer du att tömma värmesystemet kommer det inte att vara tätt ifall du i en framtid skulle vilja använda det igen eftersom linet och övriga packningar torkar.

Staffan

10. W
    Medlem · Värmland · 18 inlägg

wuthering

Medlem
    Liteavvarje skriver 20 jul 2017 15:56 att galvade rör sätter igen sig, är det ett vanligt fenomen?
    Jag funderar på om det är det jag råkat åt för, röret upp till mitt öppna expansionskärl verkar vara tätt.

11. J

jgg

Medlem
    Det är nog troligt. När mitt rör på bilden kapades var det väldigt igensatt med diverse avlagringar, det var som ett litet sugrör i mitten som var öppet.

12. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Så kan det vara. Men det är för att de utsätts för syre. Vilket endast sker i nära anslutning till ett öppet expantionskärl. Speciellt ifall det är dåligt fyllt så att vattenytan sjunker ner i röret.

Hur gick det TS. Hoppas du inte skrotade ditt vattenburna värmesystem?

Staffan

13. W
    Medlem · Värmland · 18 inlägg

wuthering

Medlem
    Jag misstänker att det är precis vad som skett i mitt fall, huset har inte skötts som det ska och förmodligen gäller detta även fyllning av expansionskärlet.
    Det slutade hur som helst med att något brast, återstår att finna exakt var, jag finner nämligen inte vattnet.

14. J

jgg

Medlem
    Det blev ett slutet expansionskärl. På längre sikt lutar jag ändå åt direktverkande el, det är som sagt ett fritidshus med begränsad tillsyn så det vore skönt att slippa läckagerisken, och driftsäkerheten är väldigt bra för el.

• Laddar…
  15. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    För visso.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.