Byggahus.se

Täta hål i pannplåt

  1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag har en massa pannplåt av varierande kvalitet som jag funderar på att använda. En del av plåtarna har hål som inte sitter på åsarna , vilket är ett säkert recept för läckage. Jag hade egentligen inte tänkt använda plåtarna med olämpliga hål för det uthus jag tänkt bygga. Men nu då jag funderar på en litet större variant skulle det kunna vara bra om jag kunde använda även de sämre plåtarna.

    Jag har en nittång med vilken man kan klämma dit nitar i hålen. Det är väl en rätt bra lösning på åsarna. Men nedanför åsarna skulle jag dessutom gärna vilja ha in någon tätningsgegga mellan nit och plåt. Speciellt med tanke på eventuell spänningskorrosion. Finns det någon som känner till någon tätningsgegga som anses lämplig eller någon annan strategi som brukar funka?
     
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    Dyrare typ av fog som essve tex funkar till sånt inte den bästa läsningen men så bra det blir med gammal plåt..
     
    • Laddar…
  3. C
    Medlem · Nivå 8
    Jag har I alla(många) år använt fillcoatfiber till att täta gammal pannplåt som har/hade hål på fel ställen.....

    Det har fungerat o inte läckt någonstans.....De första hålen täckte jag I början på 80 talet o de var många.... på ett nästan platt tak... de senaste taket täckte jag 2014.

    Fillcoat fiber är svår att få tag I om du inte vill ha jätteförpackningar. Fillcoatfiber har också ett annat namn,fast det är samma innehåll,kontakta fillcoatfiber så kan de ge dig det andra namnet o beställ via en byggmaterialfirma...

    Inget tak har behövt eftertätats lagningarna från 80 talet håller än....Även bra till hängrännor etc.....
     
  4. D
    Medlem Nivå 1

    Tack för tipset. Fillcoat-fiber skulle väl kanske kunna vara ett alternativ. Får dock gärna tag på en mindre förpackning än den jag sett. Frågan är också hur bra materialet passar på stål/järn.

    Det jag tror hade passat mig bäst är ett material man kan smeta i/runt hålet samtidigt som man nitar och som gärna sväller litet. Kanske något silikonaktigt. Hålen i plåten är ofta inte rena borrhål med släta kanter utan kan ha fransar, utvikta kanter på baksidan. Och då kan det bli litet läckage om inte hålen är på pannplåtens åsar.

    Sedan har jag väl hittills provnitat med nitar som kanske är av litet dålig kvalitet. Om man inte vill förstöra niten när man skall lossa den från nittången krävs att man kapar med rondell. Med två plåtar ovanpå varandra lossar tången bra. Då får man tillräcklig plåttjocklek. Någon småbricka skulle kanske funka för att få ökad tjocklek, dock kanske inte på åsarna om inte brickan är väldigt tunn. Någon av de allra minsta sorternas stålbricka skulle kanske vara en variant. Helst skall dock brickan vara av ädlare material än plåten.

    En variant jag funderat på är att sätta silikon på brickan och sätta fast den på baksidan av plåten och sedan sätta i och dra fast niten. Principen verkar vettig. Har någon prövat något dylikt eller har någon annan beprövad metod som involverar nitar och som visat sig funka?
     
  5. J
    Medlem · Nivå 10
    Troligen inget fel på popniten utan för liten eller fel popnittång.
     
    Redigerat 22 jan 2015 20:41