Byggahus.se
Tjena,

Fann en annan tråd i ämnet, dock 10 år gammal så tänker att jag startar en ny i ämnet då det troligen finns annat på marknaden (de flesta av produkterna är svåra att hitta). Länk till den andra tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-graevd-brunn.97662/

Planen är att installera en ny pump (dränkbar istälelt för sugpumpen vi har idag). I.o.m. extremt lågt vatten i år (på bilderna har vattnet varit snarare i höjd med där slangen kommer in) är det nu tydligt att det läcker in i brunnen. Även detta hål för slangen är väldigt dåligt tätat (då man väl inte fattat att vattennivån kan gå över denna).

Vattennivån är f.ö. kritisk i bilderna, det är kanske 30 cm djupt just nu. Men det har också varit extramt torrt som ju ingen missat.

Så. Med redan låga nivåer och med brunnsprojekt framför dörren så är det ju värt att kolla hur man kan/bör gå till väga för att få tätat brunnen. Då det handlar om dricksvatten så vill man ju ha det så giftfritt det bara går.

Vad bör man använda, och hur går man till väga? Läste om en annan som funderade på att trycka ner ett fetare plaströr i brunnen och sen fylla på med cement runt om, ut mot brunnen. Smart, men vart hittar man ens ett sånt rör? :) Helst hade jag ju "bara" velat täta nuvarande.

Och ja, planen är såklart att också gräva ur bottemslam och annat bös som läckt in. Bör man fylla på med något sen, och i så fall vad? Tänker om typ sandlådesand eller liknande är bra att ha i botten?

Tack på förhand.

• brunn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brunn2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Varför fylla med cement i botten ?? det är ju där som vattnet ska komma in
Hur gammal är brunnen , har den rengjorts förut
I botten samlas det en massa gegga , antingen gräver man ur själv , brukar vara svårt
att få all sand och gegga som blir till välling när man gräver i det
Då kan en spol/sugbil vara värt det , dom spolar och suger så det blir tomt på skit
Vid beställning sa ska det sägas till om att det är dricksvattenbrunn , då har rena slangar med
sig och inte för avlopp
I botten ska det fyllas med 0,5 med leksand eller putssand det kan du köpa på närmaste kross .
Inte i affären då blir det dyrt
Läcker det mycket vid slangen ?
Läckan vid slangen tätar du med lite snabbcement , trycker in det i mellanrummen så gott det går ,
har du möjlighet att sätta någon bräda med lite urkap mot underkant slang och spänna mot på andra sidan ,
så rinnar inte cementen ner så lätt

R rävlyan skrev:
Varför fylla med cement i botten ?? det är ju där som vattnet ska komma in
Hur gammal är brunnen , har den rengjorts förut
I botten samlas det en massa gegga , antingen gräver man ur själv , brukar vara svårt
att få all sand och gegga som blir till välling när man gräver i det
Då kan en spol/sugbil vara värt det , dom spolar och suger så det blir tomt på skit
Vid beställning sa ska det sägas till om att det är dricksvattenbrunn , då har rena slangar med
sig och inte för avlopp
I botten ska det fyllas med 0,5 med leksand eller putssand det kan du köpa på närmaste kross .
Inte i affären då blir det dyrt
Läcker det mycket vid slangen ?
Läckan vid slangen tätar du med lite snabbcement , trycker in det i mellanrummen så gott det går ,
har du möjlighet att sätta någon bräda med lite urkap mot underkant slang och spänna mot på andra sidan ,
så rinnar inte cementen ner så lätt
Tack för bra tips!
Fylla med cement var ju i så fall om man sätter ett fetare plaströr mitt i brunnen, och sen cement utanpå. Säg att det år 90 cm i diamater i brunnen, och plaströret är 70, då har du ju en kant/glipa på 10 cm runt om som man ju bör fylla igen?

Vet ej hur mycket det läcker vid slangen, det är nog sällan vattnet är så högt men jag vet att det varit det. Men i bild 2 ser man ju hur det runnit in den där rostfärgare sörjan, så här vill man ju täta, tänker jag. Funkar det med vanlig cement här också, tro? Svårt att säga utan att veta hur mycket glipa det är.

Gällande vattennivån (som ju är extrem nu) så lär väl den dränkbara pumpen stänga av iom flotören om vattnet når denna jättelåga nivå igen. Har läst att man kan slå ner ett spett i brunnen för att förhoppningsvis hitta en källa längre ner, så att vattnet rinner upp längs spettet. Är det samma som "rörspetsbrunn"? Är det något att överväga att göra? Det är väldigt blöta marker i sveriges mest regniga stad, så vatten är sällan ett problem. Men det kan väl inte skada, eller kan det det? :)

R
Du vet inte var vattnet rinner till , det kan komma direkt under ringen eller från botten
Cementerar du så kanske du stänger ådern , ingen som vet förrän brunnen är absolut tom
så man ser var vattnet kommer in
Det med pump som har flotör och inte vippa är bra , flotören kan rengöras om den kärvar ,
händer då och då , en vippa , normalfel är att kabeln går av , svårt att byta
Att slå ner en rörspets NJA och tro att det blir en fontän i brunnen är nog lite av utopi .
Det är nivån på grundvattnet som bestämmer allt , klart att det kan hjälpa till att fylla upp .
om grundvattnet stiger , och röret gör en extra kanal från underjorden upp .
Beror helt på jordmånen , sand/grus/lera om en spets ska kunna hjälpa till .
Kan du gräva ur lite mer i brunnen är det bäst , blir större magasin då , och kanske mer
vatten kommer in , men gräv inte för långt in under ringarna , då kan dom åka ner och
ditt rör ut deformeras om ringarna sjunker som kan hända

R rävlyan skrev:
Du vet inte var vattnet rinner till , det kan komma direkt under ringen eller från botten
Cementerar du så kanske du stänger ådern , ingen som vet förrän brunnen är absolut tom
så man ser var vattnet kommer in
Det med pump som har flotör och inte vippa är bra , flotören kan rengöras om den kärvar ,
händer då och då , en vippa , normalfel är att kabeln går av , svårt att byta
Att slå ner en rörspets NJA och tro att det blir en fontän i brunnen är nog lite av utopi .
Det är nivån på grundvattnet som bestämmer allt , klart att det kan hjälpa till att fylla upp .
om grundvattnet stiger , och röret gör en extra kanal från underjorden upp .
Beror helt på jordmånen , sand/grus/lera om en spets ska kunna hjälpa till .
Kan du gräva ur lite mer i brunnen är det bäst , blir större magasin då , och kanske mer
vatten kommer in , men gräv inte för långt in under ringarna , då kan dom åka ner och
ditt rör ut deformeras om ringarna sjunker som kan hända
Tänker du på lösningen med att sätta in ett större plaströr och cement, eller tänker du på cement på skarven där det rinner in? Oavsett så är väl tanken att det skall rinna in underifrån...?
Men planen är att få tag i en längre stege i helgen och gräva ur den till cementringens kant, typ. Och sen vidare lite djupare (utan att gå in under betongringarna) för att sedan fylla på med ren sand.
Men som sagt, läckorna där i bild två. Räcker det med cement i fogarna här verkligen? Det kanske det gör? Tänker att man i så fall kanske helst vill bila/slipa ut en större skåra för cementen att tränga in i? Hade ju dock helst sluppit det. :)

Finns det någon i tråden som har koll på syre och brunn? Det är väl en 7 meter till botten. Då min fot är gipsad f.n. så är planen att min sambo är nere och gräver medans jag sköter hink och rep. Det blir svårt att dyka ner efter henne om hon tuppar av :crysmile:

R
Det var i botten ja tänkte på , vid röret som går och mellan ringarna går det cement , finns en typ
som lämpar sig för att täta med , kommer inte ihop namnet nu .och du behöver nog inte bila
Det med att gräva på 7 meter ( attans så djup och då finns vattnet långt ner ) är ingen fara då
det inte finns gaser av något slag där , men om ni är lite oroliga , en större bordsfläkt och ett rör ner ,
bara det blåser lite där nere så är det ingen fara , räcker med att en tändsticka fladdrar
Bara att arbeta lugnt , det är inget maratonlopp som behöver massor av syre
Ja du , mister man en så står det tusen åter och gråter :D skämt åtsido:rolleyes:

R rävlyan skrev:
Det var i botten ja tänkte på , vid röret som går och mellan ringarna går det cement , finns en typ
som lämpar sig för att täta med , kommer inte ihop namnet nu .och du behöver nog inte bila
Det med att gräva på 7 meter ( attans så djup och då finns vattnet långt ner ) är ingen fara då
det inte finns gaser av något slag där , men om ni är lite oroliga , en större bordsfläkt och ett rör ner ,
bara det blåser lite där nere så är det ingen fara , räcker med att en tändsticka fladdrar
Bara att arbeta lugnt , det är inget maratonlopp som behöver massor av syre
Ja du , mister man en så står det tusen åter och gråter :D skämt åtsido:rolleyes:
Om du kommer på namnet så hojta. Har hört om peneplug men det verkar inte helt lätt att finna. Tänker om det finns motsvarande produkter.
Rengöring av brunnen; Högtryckstvätten? Vattnet cirkulerar bokstavligen tillbaka ner i brunnen då. ;) Eller bara skurborste?

Haha det är ju sant, men det blir ju rätt förorenat då det är någon månad kvar med gipset tills jag kan fiska upp henne igen. ;)

Läckorna du har i de nedersta ringskarvarna är nog järnoxid vilket enbart tyder på att grundvattnet troligtvis innehåller mycket järn. Bildas när ditt grundvatten rinner in ovanför vattennivån i brunnen, dvs det kommer i kontakt med syre(någon får rätta mig om jag har fel). Skulle inte bry mig att ringarna inte är täta så långt ner, det är ju först om du får in yt/regnvatten du kan få bakterier i vattnet. Visst det ser kanske inte så trevligt ut men inget farligt skulle jag tro och täta inifrån tror jag inte kommer hålla tyvärr. Har själv grävd brunn som ser ut lite som din och har insett att man helt enkelt får underhålla brunnen med några års mellanrum. Själv skopar jag då ur slam på botten, skrubbar ringarna med rotborste, tömmer brunnen och låter det rinna till.

Redigerat:
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
När man grävde brunnar förr ställde man tytdligen en ring och grävde innifrån och lät den brunnsringen sjunka sin egen tyngd skulle jag försöka fördjupa den skulle jag testa på det sättet för att fördjupa den, med en mindre cementring.

Tänk på att inte alla dränkbara pumpar trycker tillräckligt tryck och att när pumpen startar blir det ett ryck ,om kablarna ligger mot an mot ytterringen kommer den riskera gnaga bort isoleringen .

Ö öringen skrev:
Läckorna du har i de nedersta ringskarvarna är nog järnoxid vilket enbart tyder på att grundvattnet troligtvis innehåller mycket järn. Bildas när ditt grundvatten rinner in ovanför vattennivån i brunnen, dvs det kommer i kontakt med syre(någon får rätta mig om jag har fel). Skulle inte bry mig att ringarna inte är täta så långt ner, det är ju först om du får in yt/regnvatten du kan få bakterier i vattnet. Visst det ser kanske inte så trevligt ut men inget farligt skulle jag tro och täta inifrån tror jag inte kommer hålla tyvärr. Har själv grävd brunn som ser ut lite som din och har insett att man helt enkelt får underhålla brunnen med några års mellanrum. Själv skopar jag då ur slam på botten, skrubbar ringarna med rotborste, tömmer brunnen och låter det rinna till.
Intressant, just "klumparna" vid ringarna ser ju ut som om det är något som tryckst in, men det kan alltså vara jränavlagringar om samlats här bara?
Således är det bästa att fokusera på ringarna högre upp då, om detta är ett resultat av att det trycks in vatten över vattennivån i brunnen? Har nämligen märkt av detta samband något, att vattnet smakar något mer järn efter längre perioder av regn så det är ju en högst rimlig teori. :)
Att täta med cement har jag läst bu och bä om, då vissa säger att det funkar och andra inte. Har vi lite mer inputs här?

L LimpTheGimp skrev:
Intressant, just "klumparna" vid ringarna ser ju ut som om det är något som tryckst in, men det kan alltså vara jränavlagringar om samlats här bara?
Således är det bästa att fokusera på ringarna högre upp då, om detta är ett resultat av att det trycks in vatten över vattennivån i brunnen? Har nämligen märkt av detta samband något, att vattnet smakar något mer järn efter längre perioder av regn så det är ju en högst rimlig teori. :)
Att täta med cement har jag läst bu och bä om, då vissa säger att det funkar och andra inte. Har vi lite mer inputs här?
"klumparna" är nog en kombination av både järn och visst material/jord som trycks in i springorna, dock inget som innehåller några farliga bakterier så långt ner i backen om jag får gissa. Om du skurar bort detta slask så tar det nog en bra stund innan det ser ut likadant igen.
Iden om att för ner en plasttrumma i befintliga ringar medför att du får ett betydande mindre vattenmagasin. Ganska stor skillnad på hur många liter en 90cm/diameter ring rymmer emot om du skulle sänka ner ett 60 eller 70 rör. Eftersom vattennivån ändå är så låg så testa täta med bruk. Det kan ju inte bli sämre iaf.

E _Elman_ skrev:
När man grävde brunnar förr ställde man tytdligen en ring och grävde innifrån och lät den brunnsringen sjunka sin egen tyngd skulle jag försöka fördjupa den skulle jag testa på det sättet för att fördjupa den, med en mindre cementring.

Tänk på att inte alla dränkbara pumpar trycker tillräckligt tryck och att när pumpen startar blir det ett ryck ,om kablarna ligger mot an mot ytterringen kommer den riskera gnaga bort isoleringen .
Pumpens installation är en annan historia, och jag tänker såhär.

Har två idér om pumpens infästning.
Den enkla: Ett stag tvärs genom brunnen så pumpen hänger centrerat, och sedan en (minst) ip44-dosa på översta ringens insida där pumpen kopplas. Planen är att ha hydroforen i huset, vilket ger en lång sladd till brunnen.
Hydrojet-pumpen jag har idag behöver ju luftas och så med jämna mellanrum, det kanske inte nya hydroforen behöver? Det är nån historia i glasfiber eller liknande. Det var ett pump-paket från robotica eller robotict eller vad det nu hette. Därför är det skönt att ha den inomhus (där det också är någrlunda jämn temperatur). Har ju tyvärr inget pumphus.

Den snygga: Samma lösning som ovan, men att man bygger ett klassiskt tak över brunnen med en handvev som man hänger pumpen i. Denna fäster man ju med en skruv eller nått så den alltid har samma nivå - men som också gör det väldigt enkelt att justera pumpens höjd om så önskas :)

Har sett lösningar med hydrojet där man byggt en plattform som man hänger längre ner på insidan brunnen som då pumpen står på. Man skulle ju kunna göra så med hydroforen också, men det känns inget vidare. Det absolut bästa hade ju varit att bygga ett pumphus ovanpå eller bredvid brunnen där man har hydroforen. Det skulle innebära enklare grävning av kabel.

Tanken är alltså att ha hydroforen i badrummet med en kabel till brunnen (som bryts av hydroforens brytare). Det kommer innebära lite meck med längre kabeldragning, men det är nog det bäste i nuläget tror jag.

Edit: Att pumpa vatten med detta system är inga problem, det är inga enorma höjder. Den är tillomed lite överdimensionerad. :) Den skall funka även i borrad brunn (men att man kopplar bort flottören gissar jag).

Edit två: Robota heter pumppaketet. Det är något av dessa två, tror jag. Det är iaf snarlikt enligt bilderna. Det köptes för typ två år sen men har av lättja inte blivit installerat än.... :rolleyes:
http://e-handel.robota.se/e-handel/Renvattenpumpar/Pumppaket/Komplett_pumppaket_UE

R
Funderade lite på vad du skulle ha för pump , nu vet vi
Inget fel på det paketet , men du får tänka till lite , den pumpen får inte gå torr , då säger den upp sig .
Du måste ha en tillrinning som motsvarar pumpens kapacitet annars torrkörning
Tittade lite snabbt :(
Såg nu att det är en 1 faspump med vippa så då ska den klara sig från torrkörning ;)
Att hänga den är bra , ta en vajer runt en stång som du tänker , den ska för att vara bra
sitta min 30 cm från botten , även det är lite kort helst 0,5 meter för att inte suga in skit
i systemet , normalt i borrhåll min 2 meter från botten
Att ha hydopressen inne är perfekt då pumpen är tryckande

• Gilla
jclarsson
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Funderade lite på vad du skulle ha för pump , nu vet vi
Inget fel på det paketet , men du får tänka till lite , den pumpen får inte gå torr , då säger den upp sig .
Du måste ha en tillrinning som motsvarar pumpens kapacitet annars torrkörning
Tittade lite snabbt :(
Såg nu att det är en 1 faspump med vippa så då ska den klara sig från torrkörning ;)
Att hänga den är bra , ta en vajer runt en stång som du tänker , den ska för att vara bra
sitta min 30 cm från botten , även det är lite kort helst 0,5 meter för att inte suga in skit
i systemet , normalt i borrhåll min 2 meter från botten
Att ha hydopressen inne är perfekt då pumpen är tryckande
Nuvarande slang sitter ca 25-30 cm från botten och det är 10 cm kvar tills pumpen kommer gå torr - i denna extrema torka som varit. Men jag tror att det runnit ner "bös" från insidan brunnen också. skall bli spännande att se vad vi gräver ur den. Ordentligt grävande med ny sand så kanske nuvarande slang hamnar på 40 cm från botten? Dvs ungefär där jag tänker att jag hänger pumpen. Kanske något högre och hoppas på att den torkan vi hade nu i sommar var väldigt sällsynt! ;)

Jag gissar det är det perforerade på pumpen som måste vara under vatten, eller skall hela pumpen helst vara dränkt med tanka på kylning eller så? Den kommer ju vara helt dränkt större delen av året. :)

R
Pumpen ska vara under vatten den del som vippan i lägsta läget är på och stoppar den ,
den sköter sig själv med nivån , i bland går det höja eller sänka vippans funktion
start/stopp , det är bra om den sitter lite högre så pumpen är så mycket i vatten som möjligt .
Sen är rekomendationen för den sortens pump ca 6 - 7 starter i timman allra helst för 1 faspumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.